Skäggagam, proteinkälla som vuxen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:

leedragon skrev:



nää det klart, men när temperaturen är i den höjd som arten tål borde få de ta del av soljuset.


Om man kan skapa rätt förutsättningar med allt vad som rör klimat och miljö utomhus i Sverige så absolut, men generellt tycker inte jag att tropiska reptiler ska vistat utomhus exempelvis i Norden/Sverige. Jag respekterar och accepterar att man tycker annorlunda :)

Som ett exempel, där vi bor vid kusten blåser det nästan alltid, drag är inte bra för reptiler. Det är mer en känsla jag har och jag kan inte visa några studier i ämnet :)

Dock så finns det ju nuförtiden riktigt bra sollampor för inomhusbruk man kan nyttja. Men den riktiga solen kanske är omöjlig att ersätta det kan jag inte svara på faktiskt. Men alla mår vi bra av solljus. En reptil är så extremt beroende av miljön runtomkring den, mer än andra djur t.ex. Där spelar mycket in och inte bara temperaturen som visas på termometern. Men man får absolut hålla sina djur på det sätt man bäst finner lämpligt, har inga problem med det.

Men vi kan kanske vara överens om det här: OM man ska hålla reptiler utomhus i Sverige bör man besitta en hel del kunskap om både arten och djuret i sig men även våran miljö här på norra breddgrader?

Ursäkta blev lite längre än tänkt.


Medlem i SHF
4001
5022
Jonas_:

javan skrev:

Jag tror inte det var riktigt planerat att ha djuret under en betongplatta i 3 veckor eller? Det är ingen som har hävdat att just det är skitnyttigt.
Inget fel i att låta soldyrkare njuta av riktigt solljus när vädret tillåter, oavsett årstid.


Nej det var förhoppningsvis inte meningen, det förstår jag :) Men det går att undvika såna här incidenter genom att hålla djuret i terrariet, eller åtminstonde inomhus... eller som jag nämnde i mitt första svar i tråden, en specialbyggd utomhusbur för den specifika arten. Det ligger i allas vårat intresse att inte reptiler smiter utomhus!

 


144
82
javan:
Jonas_ skrev:


 

Om man kan skapa rätt förutsättningar med allt vad som rör klimat och miljö utomhus i Sverige så absolut, men generellt tycker inte jag att tropiska reptiler ska vistat utomhus exempelvis i Norden/Sverige. Jag respekterar och accepterar att man tycker annorlunda :)

Som ett exempel, där vi bor vid kusten blåser det nästan alltid, drag är inte bra för reptiler. Det är mer en känsla jag har och jag kan inte visa några studier i ämnet :)

Dock så finns det ju nuförtiden riktigt bra sollampor för inomhusbruk man kan nyttja. Men den riktiga solen kanske är omöjlig att ersätta det kan jag inte svara på faktiskt. Men alla mår vi bra av solljus. En reptil är så extremt beroende av miljön runtomkring den, mer än andra djur t.ex. Där spelar mycket in och inte bara temperaturen som visas på termometern. Men man får absolut hålla sina djur på det sätt man bäst finner lämpligt, har inga problem med det.

Men vi kan kanske vara överens om det här: OM man ska hålla reptiler utomhus i Sverige bör man besitta en hel del kunskap om både arten och djuret i sig men även våran miljö här på norra breddgrader?

Ursäkta blev lite längre än tänkt.


Finns tyvärr inga lampor ännu som kan mäta sig med solen. Det närmsta man kan komma är MH lampor (kallad HID).

Sedan är det en väldig skillnad på drag och blåst:) Det blåser även på bra i tropikerna.
Så länge vädret tillåter så finns det många fördelar att låta reptiler vistas ute för att lapa riktig sol. Blåser det svinkalla nordanvindar så kan man avstå, men varma sommarvindar är inte farligt:)

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

javan skrev:

Inget fel i att låta soldyrkare njuta av riktigt solljus när vädret tillåter, oavsett årstid.


Det där påståendet stämmer verkligen inte.
Är otroligt dumt att ta ut en ödla i solen när det är för kallt ute.
Det är bättre att vänta några veckor in i sen vår minst, om inte ända till ritkiga sommaren så även marken hunnits värma upp lite innan man släpper ut sina reptiler.

Har man så brottom att ta ut sina reptiler på början av året bör man nog kolla igenom sitt terrarium istället och kolla vad man kan upgradera där för att tillgodose ens reptil dess behov.

Varma sommardagar är det självklart bra att låta tex skäggisar vara ute i riktig sol dock, under uppsikt.


144
82
javan:
Flyers90 skrev:


Det där påståendet stämmer verkligen inte.
Är otroligt dumt att ta ut en ödla i solen när det är för kallt ute.
Det är bättre att vänta några veckor in i sen vår minst, om inte ända till ritkiga sommaren så även marken hunnits värma upp lite innan man släpper ut sina reptiler.

Har man så brottom att ta ut sina reptiler på början av året bör man nog kolla igenom sitt terrarium istället och kolla vad man kan upgradera där för att tillgodose ens reptil dess behov.

Varma sommardagar är det självklart bra att låta tex skäggisar vara ute i riktig sol dock, under uppsikt.

 


När vädret tillåter skrev jag. Vad är det som inte stämmer med det påståendet?
Sedan är placering och "bur" eller dyl väldigt avgörande. Intill min fasad på husets baksida ex har jag haft flertal dagar redan där tempen har varit mer än nog.

5099
3873
Tropfrog:
javan skrev:


Sedan är det en väldig skillnad på drag och blåst:) Det blåser även på bra i tropikerna.


Vad är den väldiga skillnaden på drag och blåst? De är väl bägge två olika benämningar på att luften rör sig? Eller?

I min värld är iallafall drag något som är inomhus medan blåst är utomhus, annars ingen skillnad.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:


Vad är den väldiga skillnaden på drag och blåst? De är väl bägge två olika benämningar på att luften rör sig? Eller?

I min värld är iallafall drag något som är inomhus medan blåst är utomhus, annars ingen skillnad.

Mvh
Magnus 

Precis att luften rör sig, och det som är farligt i just draget för reptiler torde vara kalluftsdrag. Ex om ditt hus håller 20 grader en kall vinterdag/vårdag/höstdag/sommardag, du har ett drag mellan 2 st ytterdörrar eller fönster, den koncentrerade luftströmmen blir kall och torr.

Så ja, jag anser att det är skillnad på drag och blåst utomhus :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild