Oskars regnskogsvivarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

29
19
Oskarw90:
Jaha så var det dags!

Hittade inga terrarium som passade i storlek (80x60x40), så får får man väl bygga själv!

Har inte kommit längre än att ha lapat upp MDF och införskaffat glas!  Men förväntar mig att uppdatera senare i veckan igen!

MDFn kommer målas, lackas och sedan täckas med fogskum, som sedan kommer täckas med Hygrolon :) 

Regnsystem är införskaffat, likaså termostat och värmematta (vet inte om den kommer behövas dock, med belysning jag har i tankarna! )

5100
3875
Tropfrog:
Hej. Vad kul med fler regnskogsbyggen! Detta kommer att följas.

Det är helt klart ovanligt med mdf till regnskog. Materialet sväller rätt kraftigt om det utsätts för hög luftfuktighet. Men det är säkert inte omöjligt om man bara är mycket noga med fuktskydd. Jag skulle rekommendera flytande pond liner istället för lack.

Berätta hur du tänker med värmemattan. Det går inte att ha den under/ bakom mdf. Där gör den ingen skillnad, bara risk. Den får heller inte vara inuti terrariet.

Hur tänker du dig belysning? Vilka djur skall bo däri?

Mvh
Magnus 

29
19
Oskarw90:
Tropfrog skrev:
Hej. Vad kul med fler regnskogsbyggen! Detta kommer att följas.

Det är helt klart ovanligt med mdf till regnskog. Materialet sväller rätt kraftigt om det utsätts för hög luftfuktighet. Men det är säkert inte omöjligt om man bara är mycket noga med fuktskydd. Jag skulle rekommendera flytande pond liner istället för lack.

Berätta hur du tänker med värmemattan. Det går inte att ha den under/ bakom mdf. Där gör den ingen skillnad, bara risk. Den får heller inte vara inuti terrariet.

Hur tänker du dig belysning? Vilka djur skall bo däri?

Mvh
Magnus 


Ja, känner till egenskaperna hos MDF, kollat på att använda pondliner också, men kände att silikon, +krylon borde göra susen. Kanske värt att överväga det igen dock. 
Värmemattan, är jag lite osäker på.. funderar på om jag kanske måste tänka om där! MDFen i botten är bara 10mm tjock, men det ska som sagt på med silikon/pondliner och fogskum, som isolerar rätt bra.  Det lär ju behövas någon slags värme under natten iaf!   Kanske att jag lägger en glasskiva i botten och värmemattan mellan MDFen och glaset, sen på med silikon. (Uppdatering: testade med värmmattan under MDFen och den värms ju definitivt upp! )

Ska tänkas igenom! Inte planerat att ha någon fauna i innan jag fått koll på luftfuktighet och temperatur

5100
3875
Tropfrog:
Vad har du tänkt för bottenmaterial? Det krävs inte mycket för att isolera så mycket att värmemattan blir verkningslös. Själv har jag 10 cm bioaktiv botten. Kopplade ur värmemattan för att den inte gjorde någon skillnad och riskerar att torka ut botten.

Vad har du tänkt för djur? De flesta regnskogsdjur klarar sig bra med rumstemperatur på natten. Om inte så föreslår jag värmematta i en vägg eller värmepanel/keramisk värmare i taket.

Att ta god tid på sig och se till att växter är rotade och miljön bra innan djur flyttar in är vettigt. För mig tog det 8 månader.

Mvh
Magnus 

29
19
Oskarw90:
Tropfrog skrev:
Vad har du tänkt för bottenmaterial? Det krävs inte mycket för att isolera så mycket att värmemattan blir verkningslös. Själv har jag 10 cm bioaktiv botten. Kopplade ur värmemattan för att den inte gjorde någon skillnad och riskerar att torka ut botten.

Vad har du tänkt för djur? De flesta regnskogsdjur klarar sig bra med rumstemperatur på natten. Om inte så föreslår jag värmematta i en vägg eller värmepanel/keramisk värmare i taket.

Att ta god tid på sig och se till att växter är rotade och miljön bra innan djur flyttar in är vettigt. För mig tog det 8 månader.

Mvh
Magnus 


Djur har jag inte bestämt mig för än! Bygger detta mest för växterna!  Förhoppningsvis hittar man något som passar i miljön!  Men idag så är nån pygmekameleont, pilgiftsgrodor eller gecko på "önskelistan" det är ett senare ämne iaf, då jag först vill få iordning med växter, mossor etc :)

När det kommer till substrat så har jag kollat på lite olika! Exoterra har ju för regnskog, men har hört blandat om den! Annars så blir det nog en beställning till "The bio dude" :) och sen ett lager med sphagnum på toppen! (Tar gärna förslag och idéer). Kommer bli mycket mossa, bromelior och orkidéer tänker jag mig! 

5100
3875
Tropfrog:
Bio dude är säkert bra grejor, men det kostar därefter. Sen tror jag inte de skickar till Sverige. Substratet innehåller troligtvis tree fern fiber som visserligen är ett bra material, men som kommer ifrån ett träd i nya Zeeland som kraftigt minskar i antal. Om man tycker om biodiversitet så skall man inte använda det.

Det går bra att skapa liknande substrat med enkla medel. Jag gjorde en blandning av grov och fin kokosfibrer, torv, sphagnum, orkidekompost lite sandlådesand och torkade löv. Det du vill uppnå är en blandning som är både fukthållande luftigt och dränerande. Det går bra att blanda i en hink och testa. När vattnet rinner igenom men substratet fortfarande är fuktigt utan att droppa för mycket så ligger det rätt.

Bottenvärme är uteslutet i en sån setup pga substratet isolerande förmåga. Dessutom brukar man vilja ha hoppstjärtar och andra renhållare i botten. De kan slås ut av bottenvärmen.

Bromelior, mossa och orkidéer är ett måste i regnskogsterrarium. Det låter som att du har en bra plan. Djurens behov skall givetvis tillgodoses. Men det är ändå växterna som spelar huvudrollen i en sån setup. Jag ser inte mina ödlor varje dag.

Mvh
Magnus 

29
19
Oskarw90:
Tropfrog skrev:
Bio dude är säkert bra grejor, men det kostar därefter. Sen tror jag inte de skickar till Sverige. Substratet innehåller troligtvis tree fern fiber som visserligen är ett bra material, men som kommer ifrån ett träd i nya Zeeland som kraftigt minskar i antal. Om man tycker om biodiversitet så skall man inte använda det.

Det går bra att skapa liknande substrat med enkla medel. Jag gjorde en blandning av grov och fin kokosfibrer, torv, sphagnum, orkidekompost lite sandlådesand och torkade löv. Det du vill uppnå är en blandning som är både fukthållande luftigt och dränerande. Det går bra att blanda i en hink och testa. När vattnet rinner igenom men substratet fortfarande är fuktigt utan att droppa för mycket så ligger det rätt.

Bottenvärme är uteslutet i en sån setup pga substratet isolerande förmåga. Dessutom brukar man vilja ha hoppstjärtar och andra renhållare i botten. De kan slås ut av bottenvärmen.

Bromelior, mossa och orkidéer är ett måste i regnskogsterrarium. Det låter som att du har en bra plan. Djurens behov skall givetvis tillgodoses. Men det är ändå växterna som spelar huvudrollen i en sån setup. Jag ser inte mina ödlor varje dag.

Mvh
Magnus 

Om Det är så att det trädet används så kommer jag definitivt inte köra på det. Jag vill ju hålla på med hobbyn för att främja och uppmärksamma snarare än snylta på situationen i naturen :) får ta och googla lite på DIY substrat! Tack!

Okej, men skippar bottenvärmen isf! Får se vad jag droppar ner till under nattetid, men känns bra att ha en keramisk lampa eller något på en termostat som ett "skyddsnät"!

Uppdateringsmässigt, så behöver jag iaf åka och köpa en riktig cirkelsåg för MDFen. Sticksågen var krångligt att få riktigt rakt med!  Kanske ska kolla ifall det finns något snickeri i närheten som kan kapa till det resterande snyggt!  
Sen ska jag fixa akryl till toppen för att släppa igenom UVA och UVB tänkte jag! Nät släpper ut för mycket värme och fukt!, Blir dedikerade ventilationshål genom bakgrunden som jag har mer kontroll över. Funderar på om jag ska få in nån fläkt för att få luften att röra sig internt också.

5100
3875
Tropfrog:
De flesta byggmarknader som säljer skivmaterial har en såg så att du kan få det tillsågat i rätt mått för någon 10a per snitt. Då blir de alltid exakta mått och vinklar. Det är svårt att uppnå med handverktyg. Bauhaus tar dessutom sågjobb på material som inte är köpta hos dem.

Fläkt för intern cirkulation tror jag är en nödvändighet om du skall ha orkidéer. De gillar inte stillastående luft.

Mvh
Magnus 

29
19
Oskarw90:
Tropfrog skrev:
De flesta byggmarknader som säljer skivmaterial har en såg så att du kan få det tillsågat i rätt mått för någon 10a per snitt. Då blir de alltid exakta mått och vinklar. Det är svårt att uppnå med handverktyg. Bauhaus tar dessutom sågjobb på material som inte är köpta hos dem.

Fläkt för intern cirkulation tror jag är en nödvändighet om du skall ha orkidéer. De gillar inte stillastående luft.

Mvh
Magnus 


Ja! Får åka förbi Bauhous tror jag! Kan bli så jag byter till Marinply istället! Får se hur mitt vattentest går under morgondagen! Har lackat in en bit MDF jag ska dränka i vatten!

29
19
Oskarw90:
Okej, har testat två lager krylon och det verkar inte skydda MDFen tillräckligt.
Gjorde ett extremt test där jag lät MDFen ligga under vatten i 24 timmar.. den lackade biten klarade sig betydligt bättre än olackade, men den är inte oskadad! Det blir ett bygge i plywood istället! Funderade på om jag skulle silikona hela MDFen, men känns som att gå över ån för att hämta vatten. 
Uppdatering kommer under veckan när jag varit på Bauhous och fått Plywooden tillkapad! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild