Hjälp, mina 3 månader till 2 veckor gamla vandrande pinnar är döende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
2
FroggyLovesCoffee:
Art: pylaemenes guangxiensis
Idag när jag skulle spraya mina nymphers terrarium så uptävkte jag att en av dem större låga på rygg o splattrade. Ja försökte vända på den för ja trodde den hade fastnat på rygg, men den ville inte ställa sig upp. När ja kollade närmare så såg jag att dens antänner rörde på sign konstigt, dem skruvade på sig på ett sätt ja aldrig sett mina pinnar göra innan.
När ja kollade hur dem andra pinnarna i samma terrarium såg ut så såg ja tre stycken som böjde sin kropp på konstiga sätt och deras antänner gjorde likadant, två av dem e fortfarande för unga för att ömsa, så de är inte de som händer. 
Va e de som händer med mina pinnar? E dem sjuka? Parasit infekterade? 

508
304
Jonas77:
Jag kan inget om pinnar, men när något plötsligt drabbar alla djur så är det ju något som kommit till, oftast något nytt. Använt insektsgift i huset? Är de vattnade? Är det fel temp? Nytt foder? Något nytt?

9
2
FroggyLovesCoffee:
Jonas77 skrev:
Jag kan inget om pinnar, men när något plötsligt drabbar alla djur så är det ju något som kommit till, oftast något nytt. Använt insektsgift i huset? Är de vattnade? Är det fel temp? Nytt foder? Något nytt?

Inget insektsgift i hemmet. Jag vattnar dem två ggr per dag som jag ska och de har inte varit ett problem innan. Inget nytt foder. Rätt temperatur. Mina större pinnar verkar bete sig helt normalt, de är endast terrariet för nympherna som detta har skett i.

9
2
FroggyLovesCoffee:
Jag har fryst in 4 stycken av de 9 jag hade, klarade inte av att se dem ligga på marken och rycka och vrida på sig.

43
15
Reest:
Kan inget om pinnar heller och dina djur. Ditt val såklart, men kunde du inte ha väntat mer än 1 dygn iallafall för att se ifall deras tillstånd förändras?

9
2
FroggyLovesCoffee:
Reest skrev:
Kan inget om pinnar heller och dina djur. Ditt val såklart, men kunde du inte ha väntat mer än 1 dygn iallafall för att se ifall deras tillstånd förändras?

Jag har en som jag inte frös för jag trodde att den skulle bli bättre och den ligger nu på rygg helt stel. Tillståndet skulle nog inte ha blivit bättre för de andra heller fastän jag väntat. Jag skulle bara ha förlängt deras och mitt lidande.

43
15
Reest:
FroggyLovesCoffee skrev:

Jag har en som jag inte frös för jag trodde att den skulle bli bättre och den ligger nu på rygg helt stel. Tillståndet skulle nog inte ha blivit bättre för de andra heller fastän jag väntat. Jag skulle bara ha förlängt deras och mitt lidande.


Ah, okej. Har som sagt ingen erfarenhet med pinnar, har ju inte sett dem heller. Var bara det första jag tänkte på när jag läste, jag förstår ditt val.

Jag beklagar förlusten.

321
444
Daniel_S:
Jag gissar på att du tagit in besprutade växter/foder till dem. Jag råkade ut exakt för det du beskriver när jag satte in en ny murgröna till mina pinnar. Mina pinnar betedde sig precis som du beskriver och var döda inom ett dygn. 

321
444
Daniel_S:
Ser nu att du skrivit att du inte satt in något nytt, men precis som Jonas nämner, när något händer plötsligt och som drabbar alla individer tyder det oftast på att något nytt tillkommit. Och just detta förfarande du beskriver, säger mig att de kommit i kontakt med något bekämpningsmedel. Har ni satt in några nya krukväxter i närheten av terrariet eller liknande? Eller använt något slags starkt medel i närheten av det?

9
2
FroggyLovesCoffee:
Daniel_S skrev:
Ser nu att du skrivit att du inte satt in något nytt, men precis som Jonas nämner, när något händer plötsligt och som drabbar alla individer tyder det oftast på att något nytt tillkommit. Och just detta förfarande du beskriver, säger mig att de kommit i kontakt med något bekämpningsmedel. Har ni satt in några nya krukväxter i närheten av terrariet eller liknande? Eller använt något slags starkt medel i närheten av det?

Jag har inte personligen haft nått medel nära dem, men dem står i köket, där vi har bäst ljus, så ja ska kolla med morsan om hon har använt något medel under dagarna som dem kan ha påverkats av. Tack för tipset. Jag har 4 stycket som fortfarande lever just nu o verkar må bra. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild