Vill skaffa lite terrarier...men hur får man bäst hem dom utan körkort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Skulle vilja skaffa följande Exo Terra terrarier (längd/bredd x djup x höjd): 

90x45x30 cm och 60x45x30 cm samt eventuellt även ett 45x45x30 (alternativt 45 högt) cm. Dessutom skulle jag eventuellt vilja ha ett 45x45x60 cm eller 45x45x90 cm (alternativt samma höjder osv men 60 cm långt/brett).  

Inte helt bestämt mig för vilka storlekar (och därmed djur) som kan vara aktuellt ännu som ni märker...men oasett så blir det ju aningen tungt och svårt att få hem terrarier på bussen...

Framförallt skulle jag vilja utöka familjen med en Leopardgecko...men kanske även en Ögonfransgecko/Crested Gecko och sen skulle jag vilja skaffa större/bättre/snyggare "burkar" till en del av djuren jag redan har. 

Tips mottages därför med tacksamhet på hur/var jag kan få tag på dessa terrarier till rimliga priser och som kan fås hem till dörren (gärna utan att de går i tusen bitar och att det inte kostar skjortan). 

Har sett massor med annonser med billiga terrarier i rätt storlekar (begagnade då alltså) i Stockholm...suck...om jag bott kvar där så skulle det säkert gå att lösa, men nu bor jag ju tyvärr utanför Örebro (typ. 30 min med bil från city) och utbudet här är väldigt begränsat och avstånden längre= antagligen inte så många säljare som är villiga att köra hem...

Butiker som kör hem/skickar (helst skulle jag vilja hitta begagnat dock = betydligt mer överkomliga priser oftast...men öppen för förslag)? Hur gör man utan bil och körkort? Är det bara att lägga terrariedrömmarna på hyllan eller finns det någon bra lösning på mitt problem? 

Mvh/Animallover_1984

35
8
Tanner:
Vart bor du? Jag har planerat att åka till mässan i Norrköping den 29/4. Jag åker från Askersund som ligger 5mil utanför Örebro.

EDIT: Såg att du bodde i Lekeberg. Om du kan ta dig till Askersund på morgonen den 29:e så kan jag hjälpa dig med transporten hem.

352
269
Animallover_1984:
Tanner: Hej! Ursäkta mitt sena svar. Jag har inte möjlighet att ta mig varken till Askersund (skulle ta drygt tre timmar enkel resa och det går dessutom inga bussar så tidigt på helger) eller mässan tyvärr. Dessutom kollar jag mest mina möjligheter, inte säkert att jag kommer skaffa terrarierna ännu på ett tag (har ju inte riktigt bestämt mig för vilka jag vill ha osv.). Men tack för ditt erbjudande. Mvh/Animallover_1984

2966
1645
Hoggaforfan:
Taxi? 
Bygg eget?
Betala extra för hemleverans?
Kolla med lokala glasmästaren?

352
269
Animallover_1984:
Hoggaforfan: Hej och tack för förslag på hur jag ska lösa detta.

Vad gäller Taxi så skulle det tyvärr bli alldeles för dyrt...bor för långt ifrån de centrala delarna av Örebro (och därmed de zoobutiker som finns) för att det skulle bli en rimlig kostnad. Sen vet jag inte heller hur pigg taxichauffören skulle vara på att trycka in ett stort (eller litet för den delen) terrarium i bilen och sen släpa av det igen hos mig? ...men ska ha det i åtanke ändå, om jag inte hittar något bättre (och framförallt billigare alternativ) …man kan ju alltid fråga (även om man blir utskrattad för att de tycker man är galen, haha).

Bygga eget…alltså nej… det ska vi nog inte ge oss på, haha. Jag har väl inte tummen riktigt mitt i handen…men det är inte heller så pass långt ifrån mitten, att jag skulle våga mig på att bygga egna terrarier. Äger för övrigt typ en hammare, några skruvmejslar…och lite annat sånt småtjafs, men har inte den sortens verktyg som skulle krävas för att bygga mer avancerade saker (som terrarier t.ex.). Vill dessutom ha just Exo Terras terrarier eftersom jag tycker att de ser fina ut, är av glas och jag gillar att det har riktiga dörrar och inte skjutglas. Därmed blir eventuella lokala glasmästare (har ingen aning om det ens finns någon sån?) inte heller aktuellt.

Vad gäller att betala extra för hemleverans så lutar det åt det…men jag ville se om någon hade några tips på hur jag annars skulle kunna lösa det eller om det finns något ställe jag missat som levererar hem. Helt enkelt för att se om det finns några alternativ för att få hem terrarier som inte kostar skjortan; för att få hemlevererat (i alla fall från de ställen jag hittat hittills) kostar ganska mycket.

Det billigaste jag hittat hittills är att få det fraktat hem med bussgods (från Herpers Choice, i alla fall om priserna som jag fick när jag frågade fortfarande är aktuella) …men jag är lite förvirrad över hur det fungerar i praktiken. Vet inte till 100% om jag skulle få hem grejerna till dörren eller behöva hämta det någonstans? Om man måste hämta det på någon slags ”bussgods-utlämningsställe” så faller ju det alternativet bort direkt.

Mvh/Animallover_1984

35
8
Tanner:
Animallover_1984 skrev:

Det billigaste jag hittat hittills är att få det fraktat hem med bussgods (från Herpers Choice, i alla fall om priserna som jag fick när jag frågade fortfarande är aktuella) …men jag är lite förvirrad över hur det fungerar i praktiken. Vet inte till 100% om jag skulle få hem grejerna till dörren eller behöva hämta det någonstans? Om man måste hämta det på någon slags ”bussgods-utlämningsställe” så faller ju det alternativet bort direkt.

Mvh/Animallover_1984


Bussgods levereras till ombud dessvärre.

412
419
Hadara:

Jag tror att ditt bästa alternativ är att leta efter begagnade terrarium nära dig och sen ringa runt bland dina vänner och se om någon med bil kan hjälpa dig :) 

Om inte säljaren är villig att köra till dig för en peng. 


352
269
Animallover_1984:
Tanner: Hej och tack för ditt svar! Men sk.. också! Då fungerar ju inte det alternativet för mig...misstänkte att det var så... men hade hoppats på att det gick att välja leverens hem till dörren på något sätt. Jag har diverse postombud (DHL/Schenker/Postnord) i närheten, men även om det gick att få terrariet/terrarierna dit så kan jag ju inte få det hem till mig sen (kan ju inte bära hem de direkt)...Bussgods levereras säkert längre bort dessutom (miisstänker i/i närheten av Örebro = ca 1h bussresa bort)...så det blir jag ju inte hjälpt av då.

Då lutar det ju tyvärr åt att jag kommer få köpa terrarier från ett dyrare ställe (än t.ex. Herpers Choice) och sen få det fraktat på pall = ännu dyrare...om jag inte mot förmodan skulle hitta begagnat, ett stenkast bort och säljaren är vänlig nog att leverera hem...men då lär jag få vänta...läääänge...(bor ju i en liten "håla"). 

Mvh/Animallover_1984

2966
1645
Hoggaforfan:
www.cyberzoo.se skickar med schenker till dörren

Kanske någon flyttfirma kan hjälpa dig?
Har du fråga i butiken om de kan hjälpa dig?

1
0
Murcil:
flyttfirma?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild