Frågor om att ha en spindel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
2
ninen2001:
Tjena! Har varit intresserad av spindlar en stor del i mitt liv och kollar på en del youtube-kanaler som Dark Den osv som mest är om spindlar regelbundet. Är sugen på att skaffa en new-world spindel nån gång iår men känner mig osäker på hur man ska ta hand om den. Funderade på grammostola pulchra då den ser fin ut, verkar relativt lugn och inte verkar kosta särskilt mycket. Vet dock inte hur den ska bo? Måste man ha ett redigt terrarie i glas eller fungerar nån större plastlåda med ventilationshål? Vart får man tag i substrat? Vart köper man syrsor, mjölmaskar eller annat till den? Ge mig era bästa tips för en nybörjare. Uppskattas mycket! Sorry om det redan finns hundratals trådar som detta.

13
4
xantippa:
Är själv nybörjare (skaffade min första tarantel, en Aphonopelma seemanni, för några månader sedan) men jag kan nog besvara ett par av dina frågor ändå.

Plastlåda går bra, eller för all del ett plastterrarium. Jag skaffade en Petbox från Cyberzoo och den har funkat jättebra för min spindel.
Substrat finns flera lösningar. Jag valde vanlig torv, finns att köpa naturtorv helt utan gödsel eller annat elände. Tror jag köpte min på Rusta, eller om det var Lantmännen. Kokosfiber är också bra att blanda i. Köpte min på Rusta.
Levande foder finns på många djuraffärer. Jag handlar på Arken. Man kan också handla över nätet, jag köpte buffaloworms till mina husspindlar från Alex Reptiler. (Husspindlarna ÄLSKAR buffaloworms.)

Om du har ett varmt hem (22 grader eller mer) så funkar i stort sett vilken tarantel som helst utan att du behöver tänka på extra värme. Är det kallare hos dig skulle jag rekommendera att du väljer en art som inte behöver så mycket värme eller skaffar ett fristående värmeelement att ha i spindelns rum. Lampor, värmemattor etc funkar inte bra med tarantlar och verkar orsaka betydligt fler olyckor och dödsfall än fördelar.

Vi har det rätt svalt (18-19 grader oftast) men det verkar inte störa vår A seemanni ett dugg.

Jo, och om du väljer en art som alls gillar att gräva, se till att du har ett tjockt substratlager (gärna 15 cm, typ) så att spindeln kan välja själv hur den vill göra. En del har ett tunt laget så att spindeln ska vara synlig. Det är otroligt taskigt. Spindlar ska kunna gömma sig, de ska ha jord att gräva i och ett gömsle. Själv har jag pippi på att det ska finnas en vattenskål med färskt vatten också (jag tar det ur kranen men låter det stå ett dygn innan spindeln får det, så att det inte är klor kvar i) men det är inte alla som tycker att det är viktigt.

Min tarantel älskar att bada i sin vattenskål och badar ofta flera gånger varje dag :-)

Lycka till med din första spindel!

3
2
ninen2001:
xantippa skrev:
Är själv nybörjare (skaffade min första tarantel, en Aphonopelma seemanni, för några månader sedan) men jag kan nog besvara ett par av dina frågor ändå.

Plastlåda går bra, eller för all del ett plastterrarium. Jag skaffade en Petbox från Cyberzoo och den har funkat jättebra för min spindel.
Substrat finns flera lösningar. Jag valde vanlig torv, finns att köpa naturtorv helt utan gödsel eller annat elände. Tror jag köpte min på Rusta, eller om det var Lantmännen. Kokosfiber är också bra att blanda i. Köpte min på Rusta.
Levande foder finns på många djuraffärer. Jag handlar på Arken. Man kan också handla över nätet, jag köpte buffaloworms till mina husspindlar från Alex Reptiler. (Husspindlarna ÄLSKAR buffaloworms.)

Om du har ett varmt hem (22 grader eller mer) så funkar i stort sett vilken tarantel som helst utan att du behöver tänka på extra värme. Är det kallare hos dig skulle jag rekommendera att du väljer en art som inte behöver så mycket värme eller skaffar ett fristående värmeelement att ha i spindelns rum. Lampor, värmemattor etc funkar inte bra med tarantlar och verkar orsaka betydligt fler olyckor och dödsfall än fördelar.

Vi har det rätt svalt (18-19 grader oftast) men det verkar inte störa vår A seemanni ett dugg.

Jo, och om du väljer en art som alls gillar att gräva, se till att du har ett tjockt substratlager (gärna 15 cm, typ) så att spindeln kan välja själv hur den vill göra. En del har ett tunt laget så att spindeln ska vara synlig. Det är otroligt taskigt. Spindlar ska kunna gömma sig, de ska ha jord att gräva i och ett gömsle. Själv har jag pippi på att det ska finnas en vattenskål med färskt vatten också (jag tar det ur kranen men låter det stå ett dygn innan spindeln får det, så att det inte är klor kvar i) men det är inte alla som tycker att det är viktigt.

Min tarantel älskar att bada i sin vattenskål och badar ofta flera gånger varje dag :-)

Lycka till med din första spindel!


Tack för ett utförligt och informativt svar! Visste inte att Arken sålde levande foder. Tror du det är lättare att köpa en spindel som redan är vuxen eller kan man köpa en sling som nybörjare? Är ju billigare och roligare att se den växa.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Spindlar kan bo i både i plastlådor och terrarie. Det kan man bestämma själv.

Jag bruka köpa substrat från mässor eller i djurbutik, men självklart finns det andra ställen som har jord och liknande som man kan använda.

När det kommer till värme så brukar oftast fågelspindlar vilja ha mellan 25-28 grader celsius. Jag använder värmemattor med termostat och det funkar jättebra.

Foder går att köpa på mässor, online eller i djurbutiker.

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
xantippa skrev:
Är själv nybörjare (skaffade min första tarantel, en Aphonopelma seemanni, för några månader sedan) men jag kan nog besvara ett par av dina frågor ändå.

Plastlåda går bra, eller för all del ett plastterrarium. Jag skaffade en Petbox från Cyberzoo och den har funkat jättebra för min spindel.
Substrat finns flera lösningar. Jag valde vanlig torv, finns att köpa naturtorv helt utan gödsel eller annat elände. Tror jag köpte min på Rusta, eller om det var Lantmännen. Kokosfiber är också bra att blanda i. Köpte min på Rusta.
Levande foder finns på många djuraffärer. Jag handlar på Arken. Man kan också handla över nätet, jag köpte buffaloworms till mina husspindlar från Alex Reptiler. (Husspindlarna ÄLSKAR buffaloworms.)

Om du har ett varmt hem (22 grader eller mer) så funkar i stort sett vilken tarantel som helst utan att du behöver tänka på extra värme. Är det kallare hos dig skulle jag rekommendera att du väljer en art som inte behöver så mycket värme eller skaffar ett fristående värmeelement att ha i spindelns rum. Lampor, värmemattor etc funkar inte bra med tarantlar och verkar orsaka betydligt fler olyckor och dödsfall än fördelar.

Vi har det rätt svalt (18-19 grader oftast) men det verkar inte störa vår A seemanni ett dugg.

Jo, och om du väljer en art som alls gillar att gräva, se till att du har ett tjockt substratlager (gärna 15 cm, typ) så att spindeln kan välja själv hur den vill göra. En del har ett tunt laget så att spindeln ska vara synlig. Det är otroligt taskigt. Spindlar ska kunna gömma sig, de ska ha jord att gräva i och ett gömsle. Själv har jag pippi på att det ska finnas en vattenskål med färskt vatten också (jag tar det ur kranen men låter det stå ett dygn innan spindeln får det, så att det inte är klor kvar i) men det är inte alla som tycker att det är viktigt.

Min tarantel älskar att bada i sin vattenskål och badar ofta flera gånger varje dag :-)

Lycka till med din första spindel!

Hej. Såg en del felaktigheter i ditt inlägg. Inget påhopp mot dig personligen, många gör fel med fågelspindlar i början och då vil jag att det rättas till.

1. Aphonopelma seemanni ska ha åtminstone 25-26 grader. Om du menar att den klarar sig på 18-19 grader utan lampa, matte eller liknande så är det för kallt. Det är svårt att se om en spindel mår dåligt eller liknande, den visar det inte som däggdjur t.ex.

2. Som du säger (ej kritik utan detta vill jag förtydliga) så behöver större djur nästan alltid en vattenskål. Slings däremot kan drunkna eller liknande.

3. Detta är bara allmänt: det heter fågelspindel. Tarantel är en vargspindel, Lycosa tarantula, och de förväxlas lätt eftersom att fågelspindel heter tarantula på engelska.

4. Att den badar i sin vattenskål beror antagligen på att det är för torrt. Om den även går och badar flera gånger per dag trivs den troligen i nte så bra. Då brukar den vandra omkring rastlöst. Att den badar i vattenskålen beror nog på att det är för torrt, men däremot att den dricker skule inte vara konstigt. Jag skulle ha en mindre skål så den inte kan bada med hela kroppen (om det är det du menade) eftersom den kan drunkna.


SvitjodsReptiler skrev:
Spindlar kan bo i både i plastlådor och terrarie. Det kan man bestämma själv.

Jag bruka köpa substrat från mässor eller i djurbutik, men självklart finns det andra ställen som har jord och liknande som man kan använda.

När det kommer till värme så brukar oftast fågelspindlar vilja ha mellan 25-28 grader celsius. Jag använder värmemattor med termostat och det funkar jättebra.

Foder går att köpa på mässor, online eller i djurbutiker.

Detta är inget fel du skriver, men vill bara förtydliga: Se till att värmemattan är under max en tredjedel av terrariet. Du har säkert det, men många nybörjare råkar ha mattan under större del av terrariet.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
EmanuelKarl skrev:



Detta är inget fel du skriver, men vill bara förtydliga: Se till att värmemattan är under max en tredjedel av terrariet. Du har säkert det, men många nybörjare råkar ha mattan under större del av terrariet.


Glömde bort att skriva det :)

43
15
Reest:
Många bra tips här i tråden, skulle dock avråda dig från att använda endast torv eftersom det är svårt att hålla fuktigt till fuktkrävande djur. Och när man håller det torrt liksom krymper det ihop, släpper från kanterna och blir som en hård klump som smular sönder.
Andra kanske fått det att fungera men jag brukade hålla alla mina på torv men har bytt nästan alla till kokosfiber nu.

Råder dig att köra med kokosfiber direkt eftersom det inte är så dyrt, och jag är ganska säker på at du kommer vilja byta till det i framtiden ändå.

Kan posta bilder på hur det blir om du vill se exempel.

Plastlådor funkar bra, köpt mina på biltema. Men terrarier ser ju så klart bättre ut.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

EmanuelKarl skrev:


2. Som du säger (ej kritik utan detta vill jag förtydliga) så behöver större djur nästan alltid en vattenskål. Slings däremot kan drunkna eller liknande.


Fast nu ger du själv felaktig info.

Slings drunknar inte för att de har en vattenskål. De flyter ovanpå pga ytspänningen i vattnet..

Ingen frisk spindel drunknar i en vattenskål.


1275
1724
Falk:

Att köra på enbart torv funkar utmärkt då det håller fukten bra samt ger en jämnare avdunstning än många andra substrat.

Lampor är inga problem så länge man tänker till och tar reda på vilken temperatur som uppstår i terrariumet. Värmemattor bör aldrig sättas under utan isåfall på baksidan. Värmen ska komma uppifrån och inte från undersidan =)


46
41
Billingstefan:
Fråga några snickare hur man bygger ett hus så får du lika många olika svar.
Skillnaden är väl att det är ett liv det rör sig om och bäst vore att efterlikna det habitat där de lever i det fria, att många säger att det funkar för min är inte samma som att det är rätt och att djuret mår bra.
Läs på mkt om djuret och använt sunt förnuft baserat på den fakta du lärt dig när du läst på när du sorterar bland de olika svar du får så kommer det säkert bli bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild