Pinn avel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

205
25
Strunten:

Som rubriken lyder Undrar jag lite över vandrande pinnar. Hur avlas dem lättast? Vilken art är bra att testa med? Har ni några tips? Tacksam för svar :)


232
94
anamidnatt:

Jag har visserligen bara vandrande blad just nu och har inte hållit på så länge. Men vad jag uppfattat det som beror det ju mycket på art hur svårt det är. Vissa arter behöver ju inte ens en hane att para sig med. Sedan är ju inkubationstiden för äggen väldigt lång för många arter, vissa tar över ett år innan de kläcks och vissa sorter ska hållas fuktigt utan att mögla under den tiden. Ska du testa med en art för att se om det är din grej kan man ju börja med den vanligaste och lättaste arten Carausius morosus. De äter det mesta och äggen tar 3-4 månader innan de kläcks

Det blir en hel del sprayande för många arter för att hålla luftfuktigheten uppe.

 

 

En sida där jag lärt mig mycket är:

www.phasmatodea.com/web/guest/zucht;jsessionid=B13E7BC4216B4C94DF35D6FE7A7D3FA1

 


205
25
Strunten:

Tack så mkt :)


356
177
krypet:

Min favorit när det gäller lättskötta pinnar med könlig förökning är Sungaya inexpectata "lowland" som är ganska lätt att hitta mat till, klarar av hudömsningar och hantering bra och inte kräver bjässeterrarier. Just lowland-varianten har både hanar och honor, det finns en variant som förökar sig könlöst med.

Den vill lägga ägg i till exempel fuktig torv och äter rätt många olika växter. Sommartid får mina mest hallonblad och på vinterrn köper jag salal i blomsteraffären (men de äter citronmeliss med och dety finns ju i vanliga blomsteraffärer). Jag tror de äter ek och då kan du frysa in löv på sommaren och ge dem vintertid.

Äggen tar kanske 3-4 månader på sig så ofta kläcks ungarna innan föräldrarna dör.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild