Min spindel har ömsat och gammalt skinn sitter kvar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Idanwestin:
Hej! 

Min spindelhona är ganska gammal (strax över 20 år) och har nyligen ömsat. Hon är en rosea och har inte ömsat på över 8 år, men gjorde det för någon dag sedan. Dock verkar hon ha svårt att få bort det gamla skinnet. Det sitter fortfarande fast på underdelen av bakkroppen. Bör jag oroa mig? Hon verkar väldigt slö fortfarande och ligger bara i ena hörnet tryckt mot glasrutan. Jag har hört att om spindlar inte får loss sitt gamla skinn så kan de dö. 

Tacksam för lite hjälp! 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Idanwestin skrev:
Hej! 

Min spindelhona är ganska gammal (strax över 20 år) och har nyligen ömsat. Hon är en rosea och har inte ömsat på över 8 år, men gjorde det för någon dag sedan. Dock verkar hon ha svårt att få bort det gamla skinnet. Det sitter fortfarande fast på underdelen av bakkroppen. Bör jag oroa mig? Hon verkar väldigt slö fortfarande och ligger bara i ena hörnet tryckt mot glasrutan. Jag har hört att om spindlar inte får loss sitt gamla skinn så kan de dö. 

Tacksam för lite hjälp! 

En bild skulle nog vara till hjälp.

1275
1724
Falk:
Låt spindeln härda klart och sedan kan man höja luftfuktigheten en aning och med en pincett dra bort det som sitter fast. 
 

248
40
Yoshi123:
Jag säger samma sak en bild hade varit bra.

58
59
Daffas77:
Hmm.. Jag känner att om det gamla skinnet sitter delvis för springorna för boklungorna att hon kan få för lite syre. Men jag reserverar mig för mer kunniga och erfarna spindelhållare.
Om hon skulle få för lite syre så kanske det förklarar att hon är slöare än vanligt.
Jag säger som andra... Bild på spindeln vore till stor hjäp. Speciellt om det gamla ömset sitter på underdelen av underkroppen.

1275
1724
Falk:

Vanligast enligt min erfarenhet är att carapace kan sitta kvar samt en bit på abdomen. I vissa fall om den är väldigt nyömsad och väldigt fuktig av apolysisvätska så kan man dra bort ömset (försiktigt). I värre fall så kan man blöta en bomullstuss lite lätt och sedan badda där ömset sitter och sedan försöka dra loss det.

Skulle en spindel tappa en pedipalp eller några ben vid ett öms så brukar det inte vara något att oroa sej för.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild