Hjälp! Sjuk salamander

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

156
224
Akesson:
HerptilLasse skrev:
Ok men om det nu är GBD finns det något jag kan göra?


Först och främst så bör det fastställas vad det är för åkomma som djuret lider av. Innan behandling påbörjas.
Det ÄR viktigt.
Oavsett behandling så kommer det innebära förändringar av djurets levnadsmiljö på ett eller annat vis o även medföra stress i större eller mindre omfattning o en felbehandling kan innebära allvarliga konsekvenser för djuret.
Vad gäller just GBD så är jag som sagt inte speciellt påläst överhuvudtaget men det går att läsa en del om det på nätet om du söker på "gas bubble disease"

Sedan vet vi inte speciellt mycket om just ditt djur.
Föda
Vattentemperatur
Vattenvärden
Externa förändringar hos djuret
mm.

Jag skulle fortfarande rekomendera dig till att söka kontakt med veterinär. Om du inte kan ta med djuret till någon så borde du kunna rådfråga.
Det finns folk med avsevärt mycket mer erfarenhet en mig vad gäller salamandrar här inne men jag kan rekomendera att försöka prata med Mattias Muller.
Han är förmodligen en av Sveriges främsta vad gäller salamandrar, med en otroligt stor kunskap o erfarenhet av väldigt många arter o kan mycket väl ha goda råd att ge.

61
26
HerptilLasse:
Nu har salamandern slutat flyta om det var GBD borde den flyta på ytan det är 18 grader celsius ph 6,5
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild