Leopardgecko vill inte äta.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

95
35
uzaan:
Jag är lite orolig för min Olga. Hon har inte ätit på ca 2 månader nu. Hon åt en kackerlacka förra veckan men annars inget. Hon dricker vatten har jag sett. Hon bajsar fast inte så ofta nu som innan. ( har dom ens så mycket att få ut när de inte äter)? 
Sen.. Hur ska jag få i henne kalk och vitaminer när hon inte vill äta?  

Hon verkar inte må dåligt. Klättrar lite på sin klättervägg ibland och är nyfiken på vad jag pysslar med när jag tittar till henne. 

Någon trodde att hon vintervilade och så kanske det är.. Hur länge kan hon leva utan mat om det är så? 

Fick tips om att bada henne i ljummet vatten, det gillade hon inte. Hon fick nästan panik kändes det som så jag vill inte bråka med det mer. Något annat jag kan göra? Eller är det bara att vänta? 

39
46
CupcakeGod:
Vänta ut det och när du verkligen blir orolig så ska du ta henne till en reptilkunnig veterinär. 

Det är så mycket som kan ligga bakom en matvägrande ödla. Den kan ha kvalster i munnen, en infektion, något som fastnat i magen osv Det är i alla fall ett tecken på att något inte är som det ska. 

Har du ödlan på sand? Sand är det sämsta underlaget man kan använda. Ödlan blir förr eller senare förstoppad. 

Byt underlaget till hushållspapper så länge och avvakta.

Edit: Nu såg jag att din ödla bor på sand. Jag skulle inte bli förvånad om den blev förstoppad. 

248
40
Yoshi123:
uzaan skrev:
Jag är lite orolig för min Olga. Hon har inte ätit på ca 2 månader nu. Hon åt en kackerlacka förra veckan men annars inget. Hon dricker vatten har jag sett. Hon bajsar fast inte så ofta nu som innan. ( har dom ens så mycket att få ut när de inte äter)? 
Sen.. Hur ska jag få i henne kalk och vitaminer när hon inte vill äta?  

Hon verkar inte må dåligt. Klättrar lite på sin klättervägg ibland och är nyfiken på vad jag pysslar med när jag tittar till henne. 

Någon trodde att hon vintervilade och så kanske det är.. Hur länge kan hon leva utan mat om det är så? 

Fick tips om att bada henne i ljummet vatten, det gillade hon inte. Hon fick nästan panik kändes det som så jag vill inte bråka med det mer. Något annat jag kan göra? Eller är det bara att vänta? 

En bild hade varit bra.

95
35
uzaan:
CupcakeGod skrev:
Vänta ut det och när du verkligen blir orolig så ska du ta henne till en reptilkunnig veterinär. 

Det är så mycket som kan ligga bakom en matvägrande ödla. Den kan ha kvalster i munnen, en infektion, något som fastnat i magen osv Det är i alla fall ett tecken på att något inte är som det ska. 

Har du ödlan på sand? Sand är det sämsta underlaget man kan använda. Ödlan blir förr eller senare förstoppad. 

Byt underlaget till hushållspapper så länge och avvakta.

Edit: Nu såg jag att din ödla bor på sand. Jag skulle inte bli förvånad om den blev förstoppad. 


Hon har lite grovkornig sand. Frågade när jag köpte och fick svar att det inte skulle vara någon fara och att de använder den i affären till leosar. Så jag litade på honom. 

95
35
uzaan:
Yoshi123 skrev:

En bild hade varit bra.

Ska fixa det när hon är vaken ikväll.

1275
1724
Falk:
CupcakeGod skrev:
Vänta ut det och när du verkligen blir orolig så ska du ta henne till en reptilkunnig veterinär. 

Det är så mycket som kan ligga bakom en matvägrande ödla. Den kan ha kvalster i munnen, en infektion, något som fastnat i magen osv Det är i alla fall ett tecken på att något inte är som det ska. 

Har du ödlan på sand? Sand är det sämsta underlaget man kan använda. Ödlan blir förr eller senare förstoppad. 

Byt underlaget till hushållspapper så länge och avvakta.

Edit: Nu såg jag att din ödla bor på sand. Jag skulle inte bli förvånad om den blev förstoppad. 



Finns många ödlor som går på sand utan att bli förstoppad. Det behöver inte heller vara något fel för att djuret matvägrar

504
396
Crippa:
CupcakeGod skrev:
Vänta ut det och när du verkligen blir orolig så ska du ta henne till en reptilkunnig veterinär. 

Det är så mycket som kan ligga bakom en matvägrande ödla. Den kan ha kvalster i munnen, en infektion, något som fastnat i magen osv Det är i alla fall ett tecken på att något inte är som det ska. 

Har du ödlan på sand? Sand är det sämsta underlaget man kan använda. Ödlan blir förr eller senare förstoppad. 

Byt underlaget till hushållspapper så länge och avvakta.

Edit: Nu såg jag att din ödla bor på sand. Jag skulle inte bli förvånad om den blev förstoppad. 

Inget fel på sand, isåfall på miljön. Mina dabbagamer har haft sand i 8 år utan problem. Viktigt att man har bra foderskålar så maten inte blandas ihop med sanden!

95
35
uzaan:










Nytagna bilder

39
46
CupcakeGod:
Crippa skrev:

Inget fel på sand, isåfall på miljön. Mina dabbagamer har haft sand i 8 år utan problem. Viktigt att man har bra foderskålar så maten inte blandas ihop med sanden!

 
Dabbagamer och leopardgecko är inte samma sak. Leosar är dumma, de slickar på allt och kan ibland få för sig att äta sand. I naturen lever de inte på lös bottenmaterial. 



Här kan ni kolla på en video som förklarar att sand är farlig för leopardgecko. 


www.youtube.com/watch?v=dYzyldd0Snk

248
40
Yoshi123:
CupcakeGod skrev:

 
Dabbagamer och leopardgecko är inte samma sak. Leosar är dumma, de slickar på allt och kan ibland få för sig att äta sand. I naturen lever de inte på lös bottenmaterial. 



Här kan ni kolla på en video som förklarar att sand är farlig för leopardgecko. 


www.youtube.com/watch?v=dYzyldd0Snk

Va? jag har använt sand i 1,5 år och det har aldrig varit något bekymmer.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild