Utemiljö, dvala och andra nybörjarfrågor kring myror

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
cederbusch:
Blev sugen på att starta med myror och har några funderingar.

Utemiljö
Hela tanken på myror startade med att jag tänkte göra ordning ett växt-terrarium. Dvs en hyfsat sluten, fuktig miljö där växter skapar sitt egna lilla kretslopp. 

Hur ska en "utemiljö" för myror vara? Skulle jag tex kunna inreda ett myrbo i ett lättbetongsblock och ovanpå detta, eller i anslutning, ha ett sådant växt-terrarium? Eller är det för fuktig miljö för dem?

Vinterdvala
Jag hade föreställt mig att bygga ett snyggt myrhus och ha det framme jämt. Men är det så att under vintern ska man helst hålla boet svalt? Tex ställa ner det i källaren medan de små krypen vilar? Det skulle innebära att jag inte kan göra ett växt-terrarium i anslutning. Och det skulle innebära att den delen av året då man faktiskt är mest inne och njuter av sitt hem, då står de i källaren och sover. 

Verka hur som väldigt roligt det här. Får fortsätta att läsa på.

/Cederbusch

5112
3882
Tropfrog:
Ingen egen erfarenhet. Men jag tror att du först måste specificera en art du vill ha innan du frågar om dess behov och miljö. Myror finns ju i hela världen och därmed väldig skiljda miljöer.

Det är svårt att hålla myrorna i en designad miljö. Med tiden möblerar de om som de vill.

Mvh
Magnus 

10
0
Affepedia:
När myror går i dvala brukar dem hålla sig i boet. Gör ett bo av lättbetong som du kan ha kopplat till en outworld. När det är dags för dvala ser du till att alla myror är i boet så kan du koppla bort boet och bara ha det på en svalare plats
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild