Vandrande pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
2
Looviley:
Min son fyller 10 år i början på april och då han har ett stort intresse för djur så känner jag att det är dags att han får något eget att pyssla med och ta ansvar för. Jag fick själv mina första vandrande pinnar när jag fyllde just 10 år och kommer ihåg hur kul och mysigt det var att se dom utvecklas.

Jag hade själv Indiska vandrande pinnar men undrar om det finns någon roligare art och vad då denna kräver till skillnad från den indiska. Vilken typ av boende rekommenderar ni till respektive art?

Vi bor i Örebro och här säljs det inte vandrande pinnar i djuraffärer och jag har svårt att hitta uppfödare i närliggande städer, så gärna tips på vart jag kan finna våra framtida pinnar! :)

Tack för hjälpen! :)

5114
3882
Tropfrog:
Hej

Jag minns också mina första vandrande pinnar när jag fyllde 10 :). Har inte haft sedan dess och dottern vill bara ha marsvin.

Många som föder upp eller säljer pinnar skickar med posten så fort våren kommer. Alex reptiler tex har några arter. Håll koll på köp och sälj här, dyker upp emellanåt.

Annars kan jag tipsa om en utflykt till någon av mässorna i Sverige. Det brukar finnas bra utbud och trevliga säljare så att man kan diskutera skötsel innan köp 

Lycka till
Magnus 

52
30
Pabo:
Jag har köpt nästan alla mina vandrande pinnar av Alex reptiler, väl paketerat och med heatpack så dom inte fryser. Just nu har han rea också!

alexreptiler.se/sv/

4
2
Looviley:
Tropfrog skrev:
Hej

Jag minns också mina första vandrande pinnar när jag fyllde 10 :). Har inte haft sedan dess och dottern vill bara ha marsvin.

Många som föder upp eller säljer pinnar skickar med posten så fort våren kommer. Alex reptiler tex har några arter. Håll koll på köp och sälj här, dyker upp emellanåt.

Annars kan jag tipsa om en utflykt till någon av mässorna i Sverige. Det brukar finnas bra utbud och trevliga säljare så att man kan diskutera skötsel innan köp 

Lycka till
Magnus 


Jag har själv jobbat inom zoohandeln under 15års tid och kan säga att här hemma blir det inga marsvin haha
Min son är så otroligt försiktig och intresserad av kryp så jag tror att vandrande pinnar blir perfekt för honom, båda arter på alex reptiler såg väldigt intressanta ut! Tack för tipset! :D

Vart hittar man information kring mässor? Är det reptilmässor generellt? :)

4
2
Looviley:
Pabo skrev:
Jag har köpt nästan alla mina vandrande pinnar av Alex reptiler, väl paketerat och med heatpack så dom inte fryser. Just nu har han rea också!

alexreptiler.se/sv/


Tack för länk!
Hittade intressanta sorter där :D

5114
3882
Tropfrog:
Looviley skrev:


Jag har själv jobbat inom zoohandeln under 15års tid och kan säga att här hemma blir det inga marsvin haha
Min son är så otroligt försiktig och intresserad av kryp så jag tror att vandrande pinnar blir perfekt för honom, båda arter på alex reptiler såg väldigt intressanta ut! Tack för tipset! :D

Vart hittar man information kring mässor? Är det reptilmässor generellt? :)


Jag har också jobbat i zoo affär. Frun har haft uppfödning av marsvin. Tydligen har hon mer inflytande än jag.

Yes reptilmässor generellt. Det finns en kalender här på forumet. Kolla in den. Men det finns förstås ingen garanti att ni hittar det ni söker. Brukar dock finnas. Tyvärr inte mycket kring Örebro.

Mvh
Magnus 

4
2
Looviley:

Tropfrog skrev:


Jag har också jobbat i zoo affär. Frun har haft uppfödning av marsvin. Tydligen har hon mer inflytande än jag.

Yes reptilmässor generellt. Det finns en kalender här på forumet. Kolla in den. Men det finns förstås ingen garanti att ni hittar det ni söker. Brukar dock finnas. Tyvärr inte mycket kring Örebro.

Mvh
Magnus 



Då är det klart att det blir marsvin! xD

Jag är ju stockholmare och rör mig mycket mellan örebro och stockholm så jag ska nog kunna hitta något :)

Tänkte kolla med dig vad du tror om ett Exo Terra terrarium till vandrande pinnar? Jag har svårt att minnas om det glipar mellan framrutorna så dom kan ta sig ut?


5114
3882
Tropfrog:
Looviley skrev:



Då är det klart att det blir marsvin! xD

Jag är ju stockholmare och rör mig mycket mellan örebro och stockholm så jag ska nog kunna hitta något :)

 

Tänkte kolla med dig vad du tror om ett Exo Terra terrarium till vandrande pinnar? Jag har svårt att minnas om det glipar mellan framrutorna så dom kan ta sig ut?





Bättre att ställa frågan generellt än till mig :). Har begränsat erfarenhet av pinnar och ingen av exo-terra. Men de har ju svängdörrar istället för skjutdörrar. Jag har läst mig till att det där glappet mellan dörrarna kan variera lite med exemplar. Varierande kvalitet.

Det bästa tror jag nog är helglasterrarium med giljotin dörr. Finns ofta på mässor och herpers choice.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild