Bioaktivt substrat för grävande ödlor (oberoende av fuktnivå=

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

29
20
astrolindgren:
Som Tropfrog säger är det mer att testa sig fram än komplicerad vetenskap. Jag har en liten låda med färdig jordblandning och gråsuggor/hoppstjärtar som jag tar lite från när jag startar nya burkar. Jag använde kokosfiber/mull, sphagnummossa, döda grenar och diverse gammal växtmateria. Krypen använder grenarna som "motorvägar" och de förmultnar till slut och blir en del av jorden. För att sätta lite fart på dem kastar jag in bönsyrsebajs, gamla öms och maten som mina foderinsekter inte äter upp. Nu är det ju en betydligt mindre bioload från bönsyrsor jämfört med stora reptiler men jag har inte behövt städa en enda burk som är bioaktiv :) 

173
261
ricard:
astrolindgren skrev:
Som Tropfrog säger är det mer att testa sig fram än komplicerad vetenskap. /.../ jag har inte behövt städa en enda burk som är bioaktiv :) 


Tack för input Astrolindgren!
Om du har en lösning på detta, så dela gärna med dig. Det jag tycker är komplicerat, är att få ett substrat att hålla fukt utan att bli geggigt, vara poröst nog för hoppstjärtar men fast nog för gångar djuren (reptilerna) gräver, för att inte rasa in. Man får testa sig fram och jag tycker inte jag hittat rätt än, och då har jag testat mig fram sedan 1991, då jag som 21-åring skaffade mina första reptiler. Jag tycker faktiskt det här är svårt.
Men men, jag får fortsätta prova. 

Än en gång - tack för input, och om du har tips så hojta till! Är idel öra! :D

5061
3824
Tropfrog:
Varken sand eller organiskt material är särskilt bra för att bibehålla strukturen. Jag misstänker att de djuren som bygger hålor i naturen utnyttjar den sammanhållande strukturen som  antingen rötter eller lera ger.

Om nu biosnubbens substrat håller ihop för djur som bygger hålor så antar jag att det är lera som blandats i. För att leran inte skall bli kladdig behövs sand. För att det skall bli luftigt krävs organiskt material eller eventuellt vulkaniska material. Frågan är förstås vilka proportioner.

Men metoden är nog att torrtrumla lera och sand (ev vulkaniska material) först och sedan blanda i organiskt material. Biosnubbens material ser ganska så fint ut, men jag tror på grovt organiskt material. Lite som armering åt strukturen.

Jag tror att det är bra att packa och väta i burken för att sedan låta det torka ihop. Då borde det hålla ihop även om det blir lite fuktigt framöver.

Men det är bara mina gissningar och jag är övertygad om att det är svårare än så i praktiken.

Mvh
Magnus 

Medlem i DHF
63
126
griseus:
www.arcadiareptile.com/earthpro/substrate/    kanske kan va av intresse. Bästa måste va att försöka blanda en egen är knappast ekonomiskt försvarbart att köpa påsar till större burkar ... Kubanska gråsuggor funkar utmärkt som städare hos Noshornsleguanerna, fastän det är en rätt torr miljö . 

5061
3824
Tropfrog:
Då var jag inte helt fel ute när jag lade in vulkaniska material som ett alternativ.

Här finns till överkomligt pris:
plantanica.se/scoria-lavagrus-20-liter-

Mvh
Magnus 

29
20
astrolindgren:
Tänker mig att kokosfiber med långa trådar borde kunna fungera som falska rotsystem(och fungera som det grova organiska materialet) innan ev. växter fått ordentligt fäste? I teorin borde det också ge bra luftfickor för städare och förhindra anaerobiska bakterier. Gissar på att Biodude använder perlite men om vi ska tänka på estetiken så är det inte jättesnyggt med vita prickar i jorden imho, lavagrus som Tropfrog föreslog ser nog bättre ut samtidigt som det är poröst. Större grenar eller kanske stenar med grova kokosfiber och löv verkar vara vad mina gråsuggor föredrar att röra sig runt, det blir tillräckligt poröst för att de ska slippa gräva i hård jord. Undrar om typ excavator clay skulle fungera om det blandades i? Om substratet är någorlunda fuktigt borde det ju inte torka så pass mycket att de faller isär. Lera + långa kokosfiber + kompostjord borde ha mer stadga för grävande djur än vad min mix för bönsyrsor har. 

Medlem i DHF
63
126
griseus:
En kompost kvarn kan säker va till hjälp om man tex. bor i hus med trädgård då kan kan blanda upp med malda grenar från fruktträd,sly,ek/boklöv, mala ner pinjebark till mindre storlek ect

1226
464
leedragon:
ricard skrev:


Tack för input Astrolindgren!
Om du har en lösning på detta, så dela gärna med dig. Det jag tycker är komplicerat, är att få ett substrat att hålla fukt utan att bli geggigt, vara poröst nog för hoppstjärtar men fast nog för gångar djuren (reptilerna) gräver, för att inte rasa in. Man får testa sig fram och jag tycker inte jag hittat rätt än, och då har jag testat mig fram sedan 1991, då jag som 21-åring skaffade mina första reptiler. Jag tycker faktiskt det här är svårt.
Men men, jag får fortsätta prova. 

Än en gång - tack för input, och om du har tips så hojta till! Är idel öra! :D


levande växter kanske? de ger ifrån vattenånga och håller vätska rum om sina rötter. lär hjälpa hålla fukten i jorden.

52
30
Pabo:
Var in på granngården idag och såg att hasselfors garden hade en serie "jordkompisar" för dom som ville blanda sin egen jord. Kanske kan vara nått om man vill blanda sin egen biodude blandning!

www.hasselforsgarden.se/produkter/?cat=jordkompisar

173
261
ricard:
Intressant Pabo! Har verkligen försökt få loss grejor från BD men fick igår till slut klara besked: vi lämnar inte ut prover på vårt sortiment. Med andra ord får man försöka köpa det av någon amerikan. De har ännu inte börjat sälja till Europa då de inte fått till ett fungerande flöde i sin hantering. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild