Vandrande pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
ponnysigge:
Hej! Jag skulle gärna skaffa en vandrnade pinne och jag vill vet lite om vad mad man ska tänka på. Har hört att honorna kan föröka sig utan hanar. Ser man skillnad på hanar och honor? Kan man hindra honorna att lägga ägg? Vill också veta lite bra och veta saker. Jag är ny på detta och vet nästan ingenting. 

5112
3882
Tropfrog:
Det finns över 2500 arter att välja på. Många, men inte alla kan föröka sig med jungfrufödsel. Allt enligt Wikipedia.

Jag tror att du måste välja en art innan du ställer frågor om hur de förökar sig.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
ponnysigge skrev:
Hej! Jag skulle gärna skaffa en vandrnade pinne och jag vill vet lite om vad mad man ska tänka på. Har hört att honorna kan föröka sig utan hanar. Ser man skillnad på hanar och honor? Kan man hindra honorna att lägga ägg? Vill också veta lite bra och veta saker. Jag är ny på detta och vet nästan ingenting. 

Det finns många arter och många är olika. Men vissa förökar sig med hane, vissa finns det båda könen på men att honor kan lägga befruktade ägg utan att vara parad, och på vissa existerar det inte ens hanar. På de två förstnämnda varianterna så kan man se skillnad på hanar och honor. Honor som är parade/är jungfrufödande (lägger ägg utan att para sig) kan man inte hindra från att lägga ägg. Bara könsmogna individer lägger ägg.

De vanligaste arterna är Indisk vandrande pinne (Carausius morosus, junfrufödande), den Vietnamesiska vandrande pinnen (Medauroidea extradentata, jungfrufödande), spökskräckan (Extatosoma tiaratum, junfrufödande men det finns hanar och ungarna blir friskare om mamman är parad, ej nybörjarart då jag upplevt dom känsliga och haft död på samtliga individer jag haft innan de blivit könsmogna) och Sungaya inexpectata (saknar svenskt namn, sexuell förökning). Av dessa rekommenderar jag den sistnämnda till nybörjare. Den är nog allra tåligast och om du inte vill få ungar så är den ultimat, sålänge du inte har köpt en adult hona som gått ihop med hanar. Jag har med stor framgång avlat på arten och inte haft en ända död individ (förutom en som låg i ägglådan utan mat i några veckor för att jag inte såg att den hade kläckts). Blev MÅNGA ungar hehe.

Annars så behövs det inte mycket för att en vandrande pinne ska må bra. Terrariet bör vara minst 3 gånger så högt som pinnen är lång, för att den ska ömsa ordentligt. De arter jag listat ovan är med undantag av spökskräckan runt 5-8cm. Ge den lite grenar och lägg in löv från hallon, björnbär och ek. På vintern kan man ge citronmellis eller frysa in löv under sommarhalvåret att ta fram. Vissa arter är kinkiga med maten, men aalla jag listat ovan (exklusive spökskräckan) äter alla dessa sorters löv.

De vill ha det hyfsat fuktigt. Jag brukar spraya ganska mycket med blomspruta några gånger i veckan och mata 2-3 gånger i veckan och då klarar de sig bra. Temperaturen bör ligga på 22-30 grader (ej i direkt solljus) så om du har låg temperatur i huset kan du ju alltid sätta en värmematta på sidan av terrariet, eller lägga den under en tredjedel av terrariet.

Googla på det vetenskapliga namnet på din favoritart så kan du hitta mer specifik info om den. Men i grunden är väl detta jag har skrivit så man klarar sig till en indisk, vietnamesisk eller en S. inexpectata.

194
165
JoakimLundgren:
ponnysigge skrev:
Hej! Jag skulle gärna skaffa en vandrnade pinne och jag vill vet lite om vad mad man ska tänka på. Har hört att honorna kan föröka sig utan hanar. Ser man skillnad på hanar och honor? Kan man hindra honorna att lägga ägg? Vill också veta lite bra och veta saker. Jag är ny på detta och vet nästan ingenting. 


Som det tidigare föreslagits här i tråden så rekommenderar jag oxå sungaya inexpectata, de gillar salal och citronmeliss, samt extatosoma tiaratum (salal).

85
32
Wahlman:
Extatosoma tiaratumt Är roliga växer rsnabt och är fina. Jag kommer att ha till salu till våren. 

23
12
Effis:
Tracyeraton carmelae tipsar Jag om! 
Jag har både carmelae, sungaya och spökskräckor. 
Tracyeraton carmelae är roligast, överlever längst, och störst ! Som är till och med lite svåra att få ägg på :)

Bild på en liten hane :)

20
9
Pinnesokaren:
ponnysigge skrev:
Hej! Jag skulle gärna skaffa en vandrnade pinne och jag vill vet lite om vad mad man ska tänka på. Har hört att honorna kan föröka sig utan hanar. Ser man skillnad på hanar och honor? Kan man hindra honorna att lägga ägg? Vill också veta lite bra och veta saker. Jag är ny på detta och vet nästan ingenting. 

Ser att du fått en hel del info om skötsel redan, så tänkte bara säga att jag har till salu just nu!

/Ellinor (användarnamn Pinnesokaren)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild