Heterometrus petersii (scorpling), fråga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

53
19
Thaisthetic:
Hejsan!

TL;DR: Hur går jag till väga med att mata en 3-4cm stor skorpion? 

Har precis fått hem en liten skorpion på ca 3-4 cm och undrar hur man går till väga med att mata dessa?
De foderdjur jag har är buffaloworms och kenyanska kackerlackor och jag har för mig att skorpioner inte ofta är de allra bästa jägarna utan äter oftast när maten kommer till dem. 

Jag tänker mest på hur man ska gå tillväga med att ge dem maten, att trycka upp maten i ansiktet på en sån liten krabat känns meningslöst eftersom att den verkar väldigt skygg av sig. Min spindel B. Albopilosum som är snäppet större (cirka sama storlek) är ganska enkel att mata, man sätter ett foderdjur framför ansiktet och den är nere på ett nafs. 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Här har du en enkel video på hur man kan göra. =)

www.youtube.com/watch?v=MRXvqchEsh8


53
19
Thaisthetic:
Flyers90 skrev:
Här har du en enkel video på hur man kan göra. =)

www.youtube.com/watch?v=MRXvqchEsh8




Jag får tacka så mycket :)

388
460
australis66:
Thaisthetic skrev:
Hejsan!

TL;DR: Hur går jag till väga med att mata en 3-4cm stor skorpion? 

Har precis fått hem en liten skorpion på ca 3-4 cm och undrar hur man går till väga med att mata dessa?
De foderdjur jag har är buffaloworms och kenyanska kackerlackor och jag har för mig att skorpioner inte ofta är de allra bästa jägarna utan äter oftast när maten kommer till dem. 

Jag tänker mest på hur man ska gå tillväga med att ge dem maten, att trycka upp maten i ansiktet på en sån liten krabat känns meningslöst eftersom att den verkar väldigt skygg av sig. Min spindel B. Albopilosum som är snäppet större (cirka sama storlek) är ganska enkel att mata, man sätter ett foderdjur framför ansiktet och den är nere på ett nafs. 


Skorpioner är bra på att fånga sina byten. Syrsor ska du dock va noga med att inte låta va kvar i terrariumet/burken om skorpionen inte äter den annars är det risk att syrsan tuggar i sig skorpionen. 

Vet inte hur kenyanska kackerlackor är men om dem gräver ner sig som dubia bör du krossa huvudet innan du lägger in det till skorpionen. 

Antingen matar du med pincett och håller den framför skorpionen eller så släpper du bara ner foderdjuret i terrariumet så löser skorpionen det själv sen om den är hungrig. 

1275
1724
Falk:
Brukar inte vara någon panik med att mata dessa då dom växer långsamt och kan matvägra i långa perioder. 
Tänk på att skorpioner normalt ska va vara platta och smidiga och inte se ut som tjocka korvar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild