Skötsel Heterometrus spinifer?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Kbws146:
Hej funderar på att skaffa en heterometrus spinifer men har aldrig haft ett spindeldjur sen innan.  
Har ett terrarium med måtten 40L 30B och en värmematta.
Men undrar dessa saker:

1.Vad bör man mata sin spinifer med?

2.Vilken sorts bottensubstrat föredrar dom?

3.Ska dom ha vattenskål eller dricker dom när man sprayar?

1275
1724
Falk:

1. Insekter

2. Grävbart, tex ett tjockt lager naturel torv. Djupare destu bättre

3. En vattenskål är att föredra

Lampa är bättre än värmematta om du frågar mej men är du tvungen att använda matta så sätt den isfall på någon utav sidorna


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Allt detta är inte svårt att googla fram, sök i forumet så hittar du nog svar på samtliga frågor. Är det något du ändå inte hittar så kan du skapa en tråd om det. Annars blir det lätt massor av trådar om samma sak ;)

Men jag håller med föregående talare. Insekter (gärna variation mellan dubia och syrsor, kan ge zofobas ibland, men ej ofta) är att föredra. Vissa matar med t.ex pinkies men detta är inte nyttigt för dom. Som om man har föda, ett 10 cm tjockt lager torv, en vattenskål och en barkbit eller annat gömställe så är de rätt nöjda. Luta gärna barkbiten mot väggen så får skorpionen klättermöjlighet. Till mina riktigt små individer (visserligen H. petersii, men skötseln skiljer sig ju inte) har jag ej vattenskål eftersom de kan drunkna, utan bara sorv och exempelvis lite mossa att gömma sig under.

388
460
australis66:
Kbws146 skrev:
Hej funderar på att skaffa en heterometrus spinifer men har aldrig haft ett spindeldjur sen innan.  
Har ett terrarium med måtten 40L 30B och en värmematta.
Men undrar dessa saker:

1.Vad bör man mata sin spinifer med?

2.Vilken sorts bottensubstrat föredrar dom?

3.Ska dom ha vattenskål eller dricker dom när man sprayar?


Du har fått bra svar från Falk om allt. 

Vattenskål är ett "intressant ämne" när det gäller skorpioner. Många säger att det inte behövs men dem dricker faktiskt mer än vad man tror. 

Jag har för tillfället bara ökenlevande skorpioner men har vattenskål till dem ändå och dem dricker faktiskt rätt ofta. 

EmanuelKarl skrev:
Allt detta är inte svårt att googla fram, sök i forumet så hittar du nog svar på samtliga frågor. Är det något du ändå inte hittar så kan du skapa en tråd om det. Annars blir det lätt massor av trådar om samma sak ;)

Men jag håller med föregående talare. Insekter (gärna variation mellan dubia och syrsor, kan ge zofobas ibland, men ej ofta) är att föredra. Vissa matar med t.ex pinkies men detta är inte nyttigt för dom. Som om man har föda, ett 10 cm tjockt lager torv, en vattenskål och en barkbit eller annat gömställe så är de rätt nöjda. Luta gärna barkbiten mot väggen så får skorpionen klättermöjlighet. Till mina riktigt små individer (visserligen H. petersii, men skötseln skiljer sig ju inte) har jag ej vattenskål eftersom de kan drunkna, utan bara sorv och exempelvis lite mossa att gömma sig under.


En kork från en läskflaska med lite sten i så kan dem inte drunkna. Bra att ha till små individer. 



7
0
Kbws146:
Ok tack för alla svar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild