Dvalning av Grekisk sköldpadda (Testudo hermanni) - 2018

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

32
57
TrumPeter:

Dvalning av sköldpaddor - Grekisk sköldpadda (Testudo hermanni)!

(OBSERVERA - för att slippa missförstånd etc. så är detta INTE något som jag skriver att man skall göra, ej heller behöver man göra som jag gör... detta är hur JAG gör och det funkar fint för mina djur och mig!!!)

För att mina djur skall ha det så likt sin naturliga biotop som möjligt så behöver de hibernera den kalla årstiden!

Efter ca 1 månads förberedelse enligt ett schema där temperaturen och ljuset successivt minskats tillbringar de ca 3 månader i kylskåp som håller en temperatur på ca 4-5 grader och en luftfuktighet på dryga 60%!
(Bilderna visar begynnelsen av hiberneringen så temp och hygro har ej stabiliserats än!)

Under hiberneringen stängs i princip sköldpaddans system av (de har inga fettreserver som dvalande rovdjur) och de ligger blickstilla!
De andas dock fortfarande så jag öppnar kylskåpsdörren typ varannan dag för att vädra in nytt syre!
För att veta att djuren är OK så väger jag och kollar jag dem okulärt ungefär var 14:e dag!

Substratet som mina djur ligger i är fuktad kokosflis!

Förutsatt att hiberneringen flyter på utan missöden så väcker jag djuren efter ca 12 veckor varefter de "trappas upp" under ca en vecka innan de kommer ut i växthuset!

mvh / Peter

 

Mina djur är nu placerade i sina backar i sitt kylskåp - givetvis inte samma kylskåp som jag använder! ;-)
Flaskorna & dunkarna innehåller vatten och fungerar som temperaturstabilisatorer!

 

Denna termometer anger lufttemperatur och luftfuktighet i kylskåpet!
Lufttempen kan gå ner på någon enstaka minusgrad och upp till 7-8 plusgrader men bör ligga på ca 4-5 plusgrader!


Denna termometer mäter temperaturen i ett glas med vatten mitt i kylskåpet (3,6 plusgrader vid fototillfället) och simulerar temperaturen i sköldpaddskroppen!
Denna termometer är viktigare att den ligger stabil runt ca 4 grader då det är den temperatur som de facto har och som brukar rekommenderas vid "stabil" hibernering!



Fuktad kokosflis är substratet som jag dvalar mina djur i!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild