Eremitkräftor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
LiDeLuxe:
Lite bakgrundsfakta: Jag har två eremitkräftor, sorten kallas "Carabbien beauty", de har två vattenkar, ett med jodfritt salt i, båda innehåller uppkokat och avsvalnat vatten. De äter pellets för vattensköldpaddor, pellets för krabbdjur samt lite frukt och grönt iblad. De lever på snäcksand som ska vara för eremiter. De får lite olika växter och de har ett bo som de gärna är i. De har värmematta under terraroet och lampa ovanför. Sprayas dagligen. Köpte dem på en mässa för ca 5 år sen. En av de har bytt skal.
Men nu har en av dem fått en mjuk bula under ett ben. Det verkar som den är i vägen så hon inte kan dra in hela kroppen. Någon som vet vad detta kan vara? Tacksam för råd.

25
16
Nynaeve:

Kan det vara ömsning på gång? 

2
0
LiDeLuxe:
Jaha, kan det se ut så då? Spännande isf, vad jag vet har de inte gjort det förut. Hur ofta brukar det ske?

25
16
Nynaeve:
LiDeLuxe skrev:
Jaha, kan det se ut så då? Spännande isf, vad jag vet har de inte gjort det förut. Hur ofta brukar det ske?


Vad jag har läst är det en vätskefylld blåsa som ska ge näring till kräftan under ömsningen. Jag har inte eremitkräftor själv, men det är helt klart en spännande process!

2966
1645
Hoggaforfan:
Varför uppkokat vatten?

23
13
msml89:
Arten du har är en Coenobita clypeatus och blåsan den har är för att den ska ömsa. Individen på bild är liten och borde ha ömsat åtmonstone varje år sen du köpte dem. De ska ha ett bottensubstrat (5:1 ratio sand/kokosmull) som är ca 15 cm djupt. Eremitkräftor gräver ned sig för att ömsa. Ömsningen kan ibland ta uppemot ett par månader, ibland mer, och det är livsviktigt att man inte gräver upp dem. 

Byt gärna foder och ge hellre gammarusmix, insekter, torkade och färska grönsaker och frukter, vilda örter och växter, torkade löv från ek och lönn. Färska musslor, räkor, o dyl. Kokos, både färsk och torkad är uppskattat och gott, och ger deras exoskelett en fantastisk blålila färg. 

Jag inser att det är några månader sen du skrev ditt inlägg. Hur har det gått?

Bidrar med en bild på min tidigare C. clypeatus som jag hade i flera år. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild