Ömsade i förrgår, nu död?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

166
54
Leoleopardgecko:
 Ja som rubriken säger. Spindeln ömsade i förrgår, men sen dess har den varit livlös och jag undrar nu om den är död?


58
59
Daffas77:
Tråkigt! :(
Jag är inte tillräckligt kunnig för att kunna analysera i detalj. Men vad gör en så liten spindel i så stor burk? Det hade varit mer lämpat att ha den i en liten burk på kanske 5 cm i diameter. När dom är sådär små så är dom väldigt känsliga och dödsfall är inte ovanligt.
Substratet du använder är skit enligt mig.
Djupare än så vågar jag inte gå i diskussionen. Någon expert som Avic eller Falk kan nog ge bättre upplysningar.

1275
1724
Falk:

Expert var väl att ta i men jag brukar försöka hjälpa.

Vad som kan ha hänt är svårt att säga men som sagt så är många arter känsliga som små och speciellt när dom är nyömsade.

Burken ser minst sagt gigantisk ut och en pizzasallads burk eller dyl. brukar vara att rekomendera.

Vad är det där vita för någonting?


166
54
Leoleopardgecko:
Tack för svar! Får gå och köpa mig en pizzasallad och äta tills nästa spindel kommer. Vad för substrat bör jag då använda? Det vita har jag inget namn på atm men är helt ofarligt i vilket fall som helst, men överflödigt till en så liten spindel för att hålla fukten uppe. 

1275
1724
Falk:
Vanlig naturel torv tex granngården har jag och många andra alltid kört med. Den funkar som substrat till i princip alla arter både träd som marklevande likväl som trädlevande.

166
54
Leoleopardgecko:
Det är torv jag har så blev fundersam när Daffas skrev att det var värdelöst :) det är bara att börja om och hoppas att nästa överlever sin öms. Dessvärre kan jag inte mycket om skötsel kring spindlar.

25
16
Nynaeve:
Leoleopardgecko skrev:
Det är torv jag har så blev fundersam när Daffas skrev att det var värdelöst :) det är bara att börja om och hoppas att nästa överlever sin öms. Dessvärre kan jag inte mycket om skötsel kring spindlar.


the Dark Den är en jättebra youtube-kanal kring spindlar! Många bra tips på hur man inreder osv. 

15
5
Drey1993:
Leoleopardgecko skrev:
 Ja som rubriken säger. Spindeln ömsade i förrgår, men sen dess har den varit livlös och jag undrar nu om den är död?


Ingen problem alls med en stor burk/ botten substrat. Själv andvändet jag torv och ända problemet med stor burk är att spindel kommer kanske inte hitta mat. Men har man tid o ser till att den äter så blir det inga problem. Vad det gäler att spindel dog är nog inte lätt o säga. För det första är att spindlar är jätte svaga o känsliga efter ömset. Det kan vara vad som helst till o med foder insekt har kunnat attackera spindlen och spindel är så pass liten att du ser inte orsaken. 
Själv har jag några spindlar och tyvärr det är så att ibland slingsen kan dö utan en annlädning fast den har haft samma tänperatur /luftighet och lika mycket mat som 100 andra av  sina broddarna och systrar. 

15
5
Drey1993:
Leoleopardgecko skrev:
 Ja som rubriken säger. Spindeln ömsade i förrgår, men sen dess har den varit livlös och jag undrar nu om den är död?


Är det vatten kristaller eller mögel som är med på bilden ? 

196
268
NickeJ89:
Drey1993 skrev:

Vad det gäler att spindel dog är nog inte lätt o säga. För det första är att spindlar är jätte svaga o känsliga efter ömset. Det kan vara vad som helst till o med foder insekt har kunnat attackera spindlen och spindel är så pass liten att du ser inte orsaken.


Det kan absolut hända, matade en skorpion med några grävande typ av kackerlacka eftersom jag hade slut på både mjölmask och dubia (hade ett matvrak till groda som käkade allt i sin väg). Skorpionen ömsade sedan till i4 och dagen efter var den död och några kackerlackor satt och mumsade på skorpionen. Vågar ju inte svära på att var dom som har dödat skorpionen men risken är väl stor. Dom har väldigt känsligt och mjukt exoskelett efter öms.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild