Nybörjartips för Epibolus pulchripes

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
NotoISIS skrev:



Nice, ska kolla upp hur man får tag i ek-frön nån gång. Om du skulle råka ha några extra eklöv eller bok för den delen så köper jag gärna lite av dig i en påse eller något, en fördel med min art är att de förökar sig mycket oftare än A.Gigantes (den vanligaste svarta jättentusenfotingen från Afrika). Så skulle jag få några ungar någon nång så hör jag gärna av mig, jag skulle inte sällja dem dyrare än 50-100 spänn. Nackdelen för mig är att jag har bägga en hona och en hane som kommer att göra det knepigt med plats, men det löser sig genom att ha seperat tank/låda åt de könsmogna individerna (runt ett par månader tror jag).

Med A. giganteus, menar du då A. gigas (Archispirostreptus gigas), Afrikansk jättettusenfoting. Känner min skeptisk till djuraffären du nämnde i tidigare inlägg. Självfallet finns det både bra och dåliga djuraffärer, även om det domineras av de sistnämnda :(
Nu vet jag inte vilken denna djuraffären tillhör. Får jag lov att fråga vad som ingick bland paketet med allt som behövs? ;)

32
4
NotoISIS:
EmanuelKarl skrev:

Med A. giganteus, menar du då A. gigas (Archispirostreptus gigas), Afrikansk jättettusenfoting. Känner min skeptisk till djuraffären du nämnde i tidigare inlägg. Självfallet finns det både bra och dåliga djuraffärer, även om det domineras av de sistnämnda :(
Nu vet jag inte vilken denna djuraffären tillhör. Får jag lov att fråga vad som ingick bland paketet med allt som behövs? ;)


Visst, mina föräldrar köpte dem på Tropikmässan i Malmö för ungefär en dag sedan. Jag fick med en liten förvarings ask av hårdplast, en sammanfattad informations häfte och en Milli-Mums påse från Toppits. Jag menade A. Gigas (Archispirostprepus gigas).

194
165
JoakimLundgren:
NotoISIS skrev:



Nice, ska kolla upp hur man får tag i ek-frön nån gång. Om du skulle råka ha några extra eklöv eller bok för den delen så köper jag gärna lite av dig i en påse eller något, en fördel med min art är att de förökar sig mycket oftare än A.Gigantes (den vanligaste svarta jättentusenfotingen från Afrika). Så skulle jag få några ungar någon nång så hör jag gärna av mig, jag skulle inte sällja dem dyrare än 50-100 spänn. Nackdelen för mig är att jag har bägga en hona och en hane som kommer att göra det knepigt med plats, men det löser sig genom att ha seperat tank/låda åt de könsmogna individerna (runt ett par månader tror jag).


Ekfrön=ekollon :-) bara att plocka i naturen. Blir nog billigare för dig att ta bussen ut till nån skog o plocka själv än att jag ska skicka löv på posten. 

32
4
NotoISIS:
JoakimLundgren skrev:


Ekfrön=ekollon :-) bara att plocka i naturen. Blir nog billigare för dig att ta bussen ut till nån skog o plocka själv än att jag ska skicka löv på posten. 


Tack för tipset! Ska ge mig ut till Bokskogen om ett tag, är inte alla löv redan helt väck i de flesta skogarna så här års förresten?

53
19
Thaisthetic:
NotoISIS skrev:


Tack för tipset! Ska ge mig ut till Bokskogen om ett tag, är inte alla löv redan helt väck i de flesta skogarna så här års förresten?



Finns fortfarande en del halvruttnande löv på marken. I alla fall i min trädgård. Borde finnas i skogen också.

5116
3882
Tropfrog:
I en bokskog finns det löv på marken året runt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Vet inte vart ni hämtar löv men i mellersta Sverige där jag bor går det inte att hämta löv utifrån på vintern.. vi har något som kallas is, snö här. Kan sammanfattas vinter :) Jag brukar fylla några säckar varje höst när alla träd fällt det mesta, då är många löv fina & det finns många olika sorter vilket är trevligt att blanda tycker jag.

53
19
Thaisthetic:
Jonas_ skrev:
Vet inte vart ni hämtar löv men i mellersta Sverige där jag bor går det inte att hämta löv utifrån på vintern.. vi har något som kallas is, snö här. Kan sammanfattas vinter :) Jag brukar fylla några säckar varje höst när alla träd fällt det mesta, då är många löv fina & det finns många olika sorter vilket är trevligt att blanda tycker jag.


Här i skaraborg har vi inte haft mer än ett par centimeter snö i år. Det har knappt ens varit under 5°C.

5116
3882
Tropfrog:
I Skåne, Halland och Göteborg där jag håller till är det sällan några problem med frysta skogar. Skulle det vara det så är det bara att vänta några dagar tills det har släppt och normaltillståndet är tillbaka. Regn rusk och lera.

Dock är det mycket bättre att samla på sen vår och tidig höst när det är torrare i skogarna.

Mvh
Magnus 

32
4
NotoISIS:
Jonas_ skrev:
Vet inte vart ni hämtar löv men i mellersta Sverige där jag bor går det inte att hämta löv utifrån på vintern.. vi har något som kallas is, snö här. Kan sammanfattas vinter :) Jag brukar fylla några säckar varje höst när alla träd fällt det mesta, då är många löv fina & det finns många olika sorter vilket är trevligt att blanda tycker jag.

Jag bor själv i södra delen av Sverige, Malmö fakistkt. Och vi har inte direkt ngon skog så vitt jag vet. Bra att veta att det går att blanda förmultnande löv till deras kost.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild