Snappsköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
Mylldi:
Hej allihopa. Har precis införskaffat mig en vanlig snappsköldpadda! Men tyvärr hittar jag inte supermycket information om dom! Frågade han jag köpte den av mycket, men glömde lite saker som jag tänkte fråga er! Tex hur ofta matar ni och hur mycket? Hur gamla blir dom ? Hur djupt ska de ha ? Han är lite större än en femkrona ? Är de något mer man ska tänka på ? Tack på förhand

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Det bästa tips jag kan ge dig är att söka på exempelvis google med artens vetenskapliga namn.. Då brukar det komma upp rätt mycket information om dom flesta arterna :) Använder man det svenska populärnamnet brukar det vara betydligt sämre med information.

4
19
chr1:
Sök på Chelydra Serpentina eller snappturtles. Trevliga men inga keldjur håll bort det mesta levande från den när den växt till sig lite. Hade en bekant som hade trädgårdsdamm och 2 snapper (Inhägnad damm) sommartid, efter några säsonger med guldfiskar i dammen som fåglar orm snok m.m  åt upp hans fiskar så tänkte han skaffa några vattensköldpaddor av större modell Rödörade eller typen River turtles men kom över 2 snapper som växt ur ett 375 liters akvarium detta är nog 20 år sedan då var dom runt 35 45 cm långa. Ja dessa fick vara ifred i dammen men dom hugger o drar ner både fåglar o husdjur i vattnet äter oxå upp både ormar o annat. Så lite därför ha respekt för dom. Åldern är nog ganska hög om dom sköts väl.

1228
464
leedragon:
Mylldi skrev:
Hej allihopa. Har precis införskaffat mig en vanlig snappsköldpadda! Men tyvärr hittar jag inte supermycket information om dom! Frågade han jag köpte den av mycket, men glömde lite saker som jag tänkte fråga er! Tex hur ofta matar ni och hur mycket? Hur gamla blir dom ? Hur djupt ska de ha ? Han är lite större än en femkrona ? Är de något mer man ska tänka på ? Tack på förhand


har för mig att det kan bli lätt över  60. Jag kanske blandar ihop de men nån annan art, men  det finns några  som har blivit runt 120?

388
460
australis66:
Mylldi skrev:
Hej allihopa. Har precis införskaffat mig en vanlig snappsköldpadda! Men tyvärr hittar jag inte supermycket information om dom! Frågade han jag köpte den av mycket, men glömde lite saker som jag tänkte fråga er! Tex hur ofta matar ni och hur mycket? Hur gamla blir dom ? Hur djupt ska de ha ? Han är lite större än en femkrona ? Är de något mer man ska tänka på ? Tack på förhand


Är det en Chelydra serpentina? Dem blir så pass stora att en damm nästan är tvunget och den blir förmodligen äldre än vad du lyckas bli, om den sköts på rätt sätt. 

Ett djur jag måste ha den dag jag köpt hus! Fast jag är mer för Macrochelys temminckii.

504
396
Crippa:
Den vanliga snappsköldpaddan blir mindre dock så kan de i vissa fall bli stora upp mot 60 cm men endå inte i närheten av Alligatorsnapper i storlek upp mot 90-120 cm över skalet.

För en sån liten snapper duger ett 60x40x40 akvarium men tänk på att de växer. I framtiden lär du behöva införskaffa en damn men finns flera sidor som säljer praktiska inomhusdammar i bra storlek. Ha så pass mycket vatten i akvariet att det blir lätt för snappern att ställa sig upp mot ytan och få syre.

Mat: 3-4 gånger i veckan, inte för ofta och för mycket. Dessa monster äter allt och har lätt att lägga på dig så väldigt viktigt att man inte ger för mycket!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild