Missbildad sköld

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
h3nderson:
Hej!

För ett tag sedan tog jag emot 2st sköldpaddor ( falsk kartsköldpadda ) där något med skölden är fel. 
Det är precis som det är " slitet ", lite blekt. Och när jag precis hade dom ute i 15 min, så märkte jag att på undersidan så höll den ena på att tappa skal, Men det var precis som att det var 2-3 lager av skal som höll på att falla av. Är det någon som kan komma med tips på hur man kan åtgärda detta på snabbast sätt?

är tacksam för alla svar!

Tack på förhand!

388
460
australis66:
h3nderson skrev:
Hej!

För ett tag sedan tog jag emot 2st sköldpaddor ( falsk kartsköldpadda ) där något med skölden är fel. 
Det är precis som det är " slitet ", lite blekt. Och när jag precis hade dom ute i 15 min, så märkte jag att på undersidan så höll den ena på att tappa skal, Men det var precis som att det var 2-3 lager av skal som höll på att falla av. Är det någon som kan komma med tips på hur man kan åtgärda detta på snabbast sätt?

är tacksam för alla svar!

Tack på förhand!


Har ingen koll på sköldpaddor. Men i varje tråd någon ber om hjälp när någon tror det är fel på ett djur så är det alltid någon som ber om bilder för att kunna hjälpa. Så ett tips är att lägga upp bilder :)

38
26
Hazel:
h3nderson skrev:
Hej!

För ett tag sedan tog jag emot 2st sköldpaddor ( falsk kartsköldpadda ) där något med skölden är fel. 
Det är precis som det är " slitet ", lite blekt. Och när jag precis hade dom ute i 15 min, så märkte jag att på undersidan så höll den ena på att tappa skal, Men det var precis som att det var 2-3 lager av skal som höll på att falla av. Är det någon som kan komma med tips på hur man kan åtgärda detta på snabbast sätt?

är tacksam för alla svar!

Tack på förhand!


Lägg upp bild! Det kan ju eventuellt vara att de "ömsar"? För det gör vattensköldpaddor. Annars kan det vara s.k. shell rot, d.v.s. att skalet ruttnar. Jag skulle kontakta veterinär, och eventuellt gå med i gruppen "Sköldpaddor" på facebook - det är inte så många padd-fantaster aktiva på terrariedjur.se :)

248
40
Yoshi123:
 
h3nderson skrev:
Hej!

För ett tag sedan tog jag emot 2st sköldpaddor ( falsk kartsköldpadda ) där något med skölden är fel. 
Det är precis som det är " slitet ", lite blekt. Och när jag precis hade dom ute i 15 min, så märkte jag att på undersidan så höll den ena på att tappa skal, Men det var precis som att det var 2-3 lager av skal som höll på att falla av. Är det någon som kan komma med tips på hur man kan åtgärda detta på snabbast sätt?

är tacksam för alla svar!

Tack på förhand!

Jag är ingen sköldpaddsexpert men lägg gärna upp en bild :)

3
0
h3nderson:


Så här, har försökt borsta bort allger med en tandborste. Men det tycker dom inte alls om..
Någon som kan tipsa om hur jag löser detta.. ? :(

4
19
chr1:
h3nderson skrev:


Så här, har försökt borsta bort allger med en tandborste. Men det tycker dom inte alls om..
Någon som kan tipsa om hur jag löser detta.. ? :(


Ja tyvärr gillar dom oftast inte att bli gnuggade med borste över skalet, men tyvärr så bör man göra det ändå. Nagelborste eller kökssvamp sådan med lite grövre yta på ena sidan, själv använder jag kökssvamp försiktigt. Man får helt enkelt hålla i dom med någon grövre handske då dom lätt biter till när dom är uppstressade. Många tycker att vattensköldpaddor ät tåliga och byter sällan vatten och därmed blir vattenvärdena höga och ger algbildning på skalet även annat i akvariet. På bilden ser man tydligt att det är typ av alger och även skal som sköldpaddan med tiden kommer att tappa tunna skikt av pga att dom växer. Man kan försiktigt ex när sköldpaddan är torr ta bort halvlösa tunna skikt med händerna skrapa lite försiktigt med naglarna inga verktyg eller liknande, sköldpaddor brukar gno sig mot rötter stenar eller liknande i naturen. Sedan ska man inte puttsa dom i onödan bara så algerna precis går bort och kanske 3-4 gånger per år. Viktigt är att skölpaddorna kan komma upp och ligga och torka till. Tycker inte att skalet ser missbildat ut många map turtles har högre ryggås än många andra arter sedan utvecklas skalet olika pga tillväxttakt m.m.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild