Föda upp syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
5
marcus1010:
Om man bara vill ha en minde uppfödning för eget bruk samt redan har mkt foder, alltså ingen stress att få igång en odling, hur många, el hur få syrsor av varje kön kan man starta med? Förstår att det i praktiken räcker med ett par men vad tycker ni?
kan det vara lämpligt med typ 2 hanar & 6 honor?
och låta dem vara ett tag.

och hur stort kärl är lämpligt? Hittar inte ngt alls om det när jag googlar.
är en 2 liters glasslåda för litet?

166
54
Leoleopardgecko:
Jag har fött upp syrsor, vilket är lättare än man kan tro. Då syrsor är kända för att käka upp varandra så skulle jag köra på 20 vuxna syrsor. 

En 2l glasslåda är för litet imo. Dels lär dom hoppa ut när du öppnar, vilket du blir tvungen att göra några ggr i veckan, och dels är det för trångt och således svårare att inte bli uppäten. Jag använde en vanlig genomskinlig plastlåda. Ju större desto bättre, men en hög låda med måtten 30×20 typ eller liknande. 

I lådan placerar du syrsor, mat, vatten, tomma äggkartonger och en liten burk fylld med jord och ett finmaskat nät över. Det är där honorna kommer att sticka ner äggledaren sen. Använder du inte nät är risken stor att syrsorna äter upp äggen. Efter ca 5-7 dagar flyttar du över burken med jord till en annan låda (utan nätet), och här kan du använda en 2l glasslåda. I den lådan placerar du äggkartonger, mat och vatten. Och väntar. Samtidigt kan du ställa in en ny burk hos dom vuxna syrsorna. Håll jorden fuktig hela tiden. 

Vill du att processen ska gå snabbare så tillsätter du värme. 

Det är kul, men förbannat tidskrävande iom att du måste hålla rent i lådorna, annars börjar det att lukta. 

Lycka till :)

61
5
marcus1010:
Leoleopardgecko skrev:
Jag har fött upp syrsor, vilket är lättare än man kan tro. Då syrsor är kända för att käka upp varandra så skulle jag köra på 20 vuxna syrsor. 

En 2l glasslåda är för litet imo. Dels lär dom hoppa ut när du öppnar, vilket du blir tvungen att göra några ggr i veckan, och dels är det för trångt och således svårare att inte bli uppäten. Jag använde en vanlig genomskinlig plastlåda. Ju större desto bättre, men en hög låda med måtten 30×20 typ eller liknande. 

I lådan placerar du syrsor, mat, vatten, tomma äggkartonger och en liten burk fylld med jord och ett finmaskat nät över. Det är där honorna kommer att sticka ner äggledaren sen. Använder du inte nät är risken stor att syrsorna äter upp äggen. Efter ca 5-7 dagar flyttar du över burken med jord till en annan låda (utan nätet), och här kan du använda en 2l glasslåda. I den lådan placerar du äggkartonger, mat och vatten. Och väntar. Samtidigt kan du ställa in en ny burk hos dom vuxna syrsorna. Håll jorden fuktig hela tiden. 

Vill du att processen ska gå snabbare så tillsätter du värme. 

Det är kul, men förbannat tidskrävande iom att du måste hålla rent i lådorna, annars börjar det att lukta. 

Lycka till :)


Okey! :) Tack
Hjälper mkt.
En följdfråga bara. Om jag har köpt ganska unga djur & inte riktigt vet när de är könsmogna, kan jag låta jorden stå kvar inne hos syrsorna? Jag menar jag vet ju inte riktigt när de börjar lägga ägg så känns onödigt att springa med jorden fram & tillbaka om inga ägg finns.
Tänkte att jag kunde låta första kullen födas där de är & sedan nästa kull flytta ut?
El hinner de små bli uppätna innan jag ens ser att det fötts några?

Ja kortfattat: Gär det att få de nyfödda att klara sig bland de stora el hamnar de direkt i deras magar?

Om jag köpte mellanstora syrsor för 2 veckor sedan, när blir de könsmogna/vuxna?
Färgen är brun & jag ser att vissa har äggledare men väldigt korta. Vet inte om de ska växa mer? Äggledarna är endast några mm långa.
De har ca 25gr där de lever

edit. Funderar även på om det är hussyrsa jag har som är brun? Finns en svart sort på zoo också. Vilken är bäst att föda upp?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild