Konservera i glasburk

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

165
186
denka:
Läste en tråd/köp å sälj om å konservera reptiler i glasburk.
Skulle vilja veta hur man gick tillväga.

26
26
Jorg:
Formalin har jag läst används på så kallade wet specimen

165
186
denka:
Ahh hört d mä... fan d va nån brud som höll just på me detta  skrev it en annons  även tråd om d :/

508
304
Jonas77:
Formalin byter man ut i gamla samlingar då det är väldigt hälsovådligt.

Det bästa man kan göra som privatperson är nog att använda etanol, en 70% lösning ses som bäst.
Man ska tänka på djurets vätskeinnehåll och räkna med det om möjligt, dvs lägger man ett djur med en volym på 0,45 liter i en halvlitersburk med 0,05 liter 70% etanol så har man snart inte många procent i burken...

26
26
Jorg:
Jonas77 skrev:
Formalin byter man ut i gamla samlingar då det är väldigt hälsovådligt.

Det bästa man kan göra som privatperson är nog att använda etanol, en 70% lösning ses som bäst.
Man ska tänka på djurets vätskeinnehåll och räkna med det om möjligt, dvs lägger man ett djur med en volym på 0,45 liter i en halvlitersburk med 0,05 liter 70% etanol så har man snart inte många procent i burken...


Var köper man 70 % ethanol då?

5099
3875
Tropfrog:
Jorg skrev:


Var köper man 70 % ethanol då?


Jag tänker t-röd eller liknande. De brukar innehålla 95% etanol. Bra med lite mer styrka om man skall räkna med djurets vattenhalt också. Skulle det ändå bli för hög halt är det bara att spä med vatten.

Jag har aldrig testat själv. Bara spekulerar. Formalin har jag erfarenhet av i andra sammanhang, det skall man inte leka med om man inte vet vad man gör. Bland annat så skall det finnas ett dragskåp.

Mvh
Magnus 

165
186
denka:
denka skrev:
Läste en tråd/köp å sälj om å konservera reptiler i glasburk.
Skulle vilja veta hur man gick tillväga.


Tack 

Labb sprit är d för mycket 90 % isch? 
Läste typ nånstans om att på 100 skala så ska man tillsätta 70% vätska om djuret vägde 300 gram isch.. 

26
26
Jorg:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7249
Denna tråden var det

165
186
denka:
Jorg skrev:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7249
Denna tråden var det

Dankä... d va hon ja snacka om

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Jorg skrev:


Var köper man 70 % ethanol då?

Man brygger eget ;D 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild