Ärr/ skadad A gigas? HJÄLP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
3
Saika_A_gigas:
Okey så jag fick min A gigas för 3 år sedan (den är 3-4 år gammal nu) 
Ända sedan jag fick henne har hon haft 2 mörka märken på kroppen som ser ut som ärr men jag är inte säker vad det är. (Jag köpte henne från en djuraffär som köpte in henne from overseas och när hon kom var hon jätte svag och i en super liten burk som inte tillät henne att sträcka på sig.
Hon var tvungen att vara ihop rullad)

Hon verkar må hyfsat bra, äter, gräver, sover och växer men märkena verkar ha blivit värre eller om det bara är att hon blir äldre och mörkare etc.
Det ser också rött ut under skalet vid ena "ärret". Tror inte det var det tidigare men är inte säker.
Är skit rädd det är något allvarligt

Jag borde nog nämna att jag inte tagit hand om henne så bra

Snälla hjälp:/

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Saika_A_gigas skrev:
Okey så jag fick min A gigas för 3 år sedan (den är 3-4 år gammal nu) 
Ända sedan jag fick henne hade hon 2 mörka märken på kroppen som ser ut som ärr men jag är inte säker vad det är. (Jag köpte henne från en djuraffär som köpte in henne from overseas och när hon kom var hon jätte svag och i en super liten burk som inte tillät henne att sträcka på sig.
Hon var tvungen att vara ihop rullad)

Hon verkar må hyfsat bra, äter, gräver, sover och växer men märkena verkar ha blivit värre eller om det bara är att hon blir äldre och mörkare etc.
Det ser också rött ut under skalet vid ena "ärret". Tror inte det var det tidigare men är inte säker.
Är skit rädd det är något allvarligt

Jag borde nog nämna att jag inte tagit hand om henne så bra

Snälla hjälp:/

En bild kan nog hjälpa en hel del.

29
3
Saika_A_gigas:

29
3
Saika_A_gigas:
Inte röda 

29
3
Saika_A_gigas:
EmanuelKarl skrev:

En bild kan nog hjälpa en hel del.[/quote[quote=EmanuelKarl]
En bild kan nog hjälpa en hel del.

kunde inte få en så bra bild
on second look båda ärren verkar ha rött under skalet

29
3
Saika_A_gigas:

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Saika_A_gigas skrev:

Det är ingen gigas i alla fall.

Ser väldigt dåligt skött ut. Vattenskålen behövs ej. Jg skulle avlivat dendär, snällast mot den, den ser inte alls uta att må bra. Undernärd, även om ärren antagligen inte skadar så mycket. Ärren tror jag försvinner efter något eller några ömsningar. Antar att du har torv under mossan. Annars bör du fixa det snarast, mossa är inget bra grävmaterial.

29
3
Saika_A_gigas:
EmanuelKarl skrev:

Det är ingen gigas i alla fall.

Ser väldigt dåligt skött ut. Vattenskålen behövs ej. Jg skulle avlivat dendär, snällast mot den, den ser inte alls uta att må bra. Undernärd, även om ärren antagligen inte skadar så mycket. Ärren tror jag försvinner efter något eller några ömsningar. Antar att du har torv under mossan. Annars bör du fixa det snarast, mossa är inget bra grävmaterial.


Det är ingen gigas?

jag har 20 cm torv som bottomsubstans, jag vet vattenskål inte behövs men hon har alltid druckigt ur den så jag jag låtit den va kvar.

Avlivas?.... Kan hon inte bli bättre?

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Saika_A_gigas skrev:


Det är ingen gigas?

jag har 20 cm torv som bottomsubstans, jag vet vattenskål inte behövs men hon har alltid druckigt ur den så jag jag låtit den va kvar.

Avlivas?.... Kan hon inte bli bättre?

Vad har du i bottensubstansen. Det går säkert att få den att repa sig. Men det är nog en lång, krånglig väg dit och det kommer nog bli mycket krångel. Självfallet kan jag ha fel. Och när vi inte vet arten heller så vet vi inte vilket klimat den ska ha. Det är nog snällast mot den att sätta in den i frysen.

29
3
Saika_A_gigas:
EmanuelKarl skrev:

Vad har du i bottensubstansen. Det går säkert att få den att repa sig. Men det är nog en lång, krånglig väg dit och det kommer nog bli mycket krångel. Självfallet kan jag ha fel. Och när vi inte vet arten heller så vet vi inte vilket klimat den ska ha. Det är nog snällast mot den att sätta in den i frysen.

Torv, pinnar, löv sedan har jag mossa, bark samt stenar i terrariet.

Har du någon aning om vilken art det kan vara?

ska överväga att avliva den..... men kommer definitivt vänta ett tag, föröka få henne bättre. I slutändan vill jag bara göra det bästa för henne;-;
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild