Hur stort är luktproblemet med skäggagamer? Finns lösningar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
2
JonasAngerfors:
Jag funderar på att skaffa en skäggagam. Jag har dock läst att deras avföring ska lukta väldigt illa, och om jag ska lyckas sälja in ödleköpet hos min kära sambo så måste jag först reda ut hur stort problem lukten är, och om det finns lösningar på det.

Så, hur stort är problemet? Är det hanterbart?

Kan man t.ex. sätta glastak och en fläkt med kolfilter i stället för att ha nättak? Är det någon som har gjort någon liknande lösning?

Om det är "nolltolerans" på lukt i rummet som terrariet ska stå i, är det lika bra att ge upp då och skaffa ett akvarium istället?

Om det visar sig att man varje dag kommer att komma hem till en illaluktande lägenhet så kommer jag bli tvungen att göra mig av med ödlan, så om det är så så vore det schysst om nån kunde berätta det redan nu.

/Jonas

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Har min skäggis i vardagsrummet. Aldrig haft något problem alls att det luktar någonting om avföringen.

1275
1724
Falk:
Inga djur är ju luktfria, inte ens ett akvarium =)

9
2
JonasAngerfors:
Flyers90 skrev:
Har min skäggis i vardagsrummet. Aldrig haft något problem alls att det luktar någonting om avföringen.


Ok! Det låter ju hoppfullt. :) Läste i en annan tråd någon annanstans att "hela lägenheten stank"... Hittar inte var jag läste det nu dock.

Har du gjort nåt speciellt för att minimera lukt eller? Räcker det med att man plockar bort avföringen nån gång om dagen? Har du nättak på terrariet?

Tack för svar!

9
2
JonasAngerfors:
Falk skrev:
Inga djur är ju luktfria, inte ens ett akvarium =)


Så är det väl kanske, men det finns ju nyanser.. :) Hade en Grand Danois förut som såklart luktade hund, men det var inga problem. Hundlukt och avföring är lite skillnad.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Bara att ta bort så fort man ser det. inga andra konstigheter.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

"hela lägenheten stank"... - Det där svaret varierar nog en hel del beroende på vem du frågar. Frågar du mig så luktar en skäggagam inte mer än andra reptiler. Plockar man bort avföringen samma dag & håller terrariet hyfsat rent och snyggt finns ingen störande lukt. Om man inte är extremt luktkänslig!

Akvarium luktar också :)

Kattbajs stinker 1000 gånger mer än en ödla säger jag :)

Nät & ventilation är nödvändigt i ett terrarium så inget man kan välja bort. Behöver ju dock inte vara i taket.

Annars är ju ormar relativt luktfria och enklare att sköta en än dagaktiv ödla.


9
2
JonasAngerfors:
Jonas_ skrev:
Plockar man bort avföringen samma dag & håller terrariet hyfsat rent och snyggt finns ingen störande lukt.

Ok. Så om man försöker läsa lite mellan raderna så säger du att det kommer att lukta illa när man kommer hem efter att t.ex. ha varit borta över helgen?

Tack för input!

156
224
Akesson:
JonasAngerfors skrev:

Ok. Så om man försöker läsa lite mellan raderna så säger du att det kommer att lukta illa när man kommer hem efter att t.ex. ha varit borta över helgen?

Tack för input!


Kort svar, nej.

Ser man bara till att plocka bort avföring etc så har du inget att oroa dig för.
Visst finns det reptiler som skapar nyanserade dofter men då handlar det om tex en nygödslad varanbur. Men en skäggagam som sköts korrekt luktar inte värre än vad en nyinköpt King Edward gör ;P

9
2
JonasAngerfors:
Akesson skrev:


Kort svar, nej.

Ser man bara till att plocka bort avföring etc så har du inget att oroa dig för.
Visst finns det reptiler som skapar nyanserade dofter men då handlar det om tex en nygödslad varanbur. Men en skäggagam som sköts korrekt luktar inte värre än vad en nyinköpt King Edward gör ;P


Haha Ok, grymt. Tack. Då tror jag att jag har fått de svar jag hoppades på.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild