Hjälp! Kvalster?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
4
Mogwai:

Jag har köpt en 4 årig hane och nu när jag haft honom nästan en månad börjar jag se små minimaliska vita kryp som rör sig på honom mellan hans "fjäll" är detta kvalster?! för små för att fota så kan inte lägga upp något men tror inte att de är över 1mm stora. Vad är detta och hur får jag bort det?

Har både jord och levande växter i hans bur.


5100
3877
Tropfrog:
Jag vet inte så mycket om kvalster på sköldpaddor, men har läst att man ofta misstar hoppstjätar för att vara kvalster. Sök lite på hoppstjärtar för att eventuellt kunna utesluta det innan du går vidare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

Här kan du läsa om hoppstjärtar:

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48

 

Här kan du läsa om ormkvalster:

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=42


12
4
Mogwai:
Tropfrog skrev:
Jag vet inte så mycket om kvalster på sköldpaddor, men har läst att man ofta misstar hoppstjätar för att vara kvalster. Sök lite på hoppstjärtar för att eventuellt kunna utesluta det innan du går vidare.

Mvh
Magnus 



Jag pluggade lite innan idag och är ganska säker på att det är "springtails" vilket jag tror på svenska är hoppstjärtar. så min mindre hjärtattack lugnade ner sig. men tack för ditt svar :)

12
4
Mogwai:
Flyers90 skrev:
Här kan du läsa om hoppstjärtar:

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=48

 

Här kan du läsa om ormkvalster:

www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=42




Ganska säker på att det är hoppstjärtar så tack  för artiklarna, sökte på google innan med :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild