Hur sätter man in en ny rysk stäppsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

31
1
Djurlivet:
Hej jag tänkte köpa 2 eller 1 till rysk stäppsköldpadda, min sköldpadda som jag har nu är ca 1 år och jag tänkte köpa som är över 2 år, min fråga är hur vänjer man dom med varandra? Hur stoppar jag in dom med varandra ? Tänk om nån har en sjukdom och så blir den sjuk osv... hur gör jag ??
MVH

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Djurlivet skrev:
Hej jag tänkte köpa 2 eller 1 till rysk stäppsköldpadda, min sköldpadda som jag har nu är ca 1 år och jag tänkte köpa som är över 2 år, min fråga är hur vänjer man dom med varandra? Hur stoppar jag in dom med varandra ? Tänk om nån har en sjukdom och så blir den sjuk osv... hur gör jag ??
MVH


Hur man introducerar sköldpaddor till varandra kan jag inte svara på men funderingen du hade om sjukdomar kan jag svara lite enkelt på :)

ALLA nya djur man tar hem bör vara i karantän minst några månader för att se om den bär på sjukdomar eller andra fel. Förutsatt att man redan har andra djur hemma såklart. Karantän bör självklart inte ske i samma rum eller ens i närheten av dina djur som redan finns hemma.


93
49
Majjen13:
Djurlivet skrev:
Hej jag tänkte köpa 2 eller 1 till rysk stäppsköldpadda, min sköldpadda som jag har nu är ca 1 år och jag tänkte köpa som är över 2 år, min fråga är hur vänjer man dom med varandra? Hur stoppar jag in dom med varandra ? Tänk om nån har en sjukdom och så blir den sjuk osv... hur gör jag ??
MVH


Man skall helst inte ha en rysksköldpadds hane i hop med någon annan padda. Om du vill det måste de vara i samma storlek och har du en hane skall du minst ha 3 st honor, då han vill para sig hela tiden när han är könsmogen. Hanarna är ofta aggresiva och kan bita och skada svårt både honor och hanar. Du måste även ha ett gigantiskt utrymme med massor av gömställen. Denna art är normalt solitär dvs umgås ej med andra paddor i naturen förutom under parningssäsongen. Jag skulle inte testa detta om jag inte hade en "låda" på minst 10- 12 kvm t ex 4m brett och 3 meter djupt

38
26
Hazel:
Djurlivet skrev:
Hej jag tänkte köpa 2 eller 1 till rysk stäppsköldpadda, min sköldpadda som jag har nu är ca 1 år och jag tänkte köpa som är över 2 år, min fråga är hur vänjer man dom med varandra? Hur stoppar jag in dom med varandra ? Tänk om nån har en sjukdom och så blir den sjuk osv... hur gör jag ??
MVH


Skaffa en ettåring eller vänta tills din blivit ca 4 år, annars kan det sluta illa om det visar sig att en av dom är hanar. En hane behöver ett harem för att inte skada honan, de brukar vara väldigt aggressiva och det tär på honan om hon är själv.

31
1
Djurlivet:
Måste man sätta dom i karantän?

38
26
Hazel:
Djurlivet skrev:
Måste man sätta dom i karantän?

Det kan vara bra om du inte vill utsätta din sköldpadda för sjukdomsrisk
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild