Göra egna "bug-burgers"...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

68
9
StaOlog:

Jag börjar från början...

Jag gjorde egen skalbaggsgele av råsocker, vatten och agar agar (gel) då jag hört att detta skulle uppskattas av baggar och var ett billigare alternativ till beetlejelly... baggarna (P. marginata p.) rörde inte skiten. Jag experimenterade fram och tillbaka men utan framgång. En klick på en bit banan fick följden att de åt underifrån istället.

Jag testade däremot att lägga in detta hos mina olika kackerlackor och de lät sig väl smaka!

Efter att varit lite orolig över den kolhydratrika kosten testade jag att blanda i proteiner i form av den torra blandning jag mixat ihop själv (typ hönsfoder, kattfoder, fiskmat, extra kalk/vitaminer etc). De formligen vräker i sig av detta! Mina A. tesselata nymfer som nästan aldrig ses till är jämnt uppe och smaskar i sig nu. =)

Receptet är som följer:

2,5dl vatten

1msk råsocker

1/2tsk agar agar

Proteinrikt "mjöl" efter behag och sedan koka upp.

 

Hoppas inte detta är skadligt på något sätt för de små rackarna? Undrar med vad man skulle kunna använda som antimögel/konserveringsmedel som inte är skadligt... någon som vet?


268
19
Iguania:

Många använder ju Atamon som konserveringsmedel i smeten till bananflugekulturer, så det borde ju inte vara skadligt på något sätt men jag är inte säker.


356
177
krypet:

Jag skulle också testa Atamon, eller helt enkelt förvara maten i frysen och ta fram lite vartefter. Häll ner smeten i en isbitslåda eller i plastpåsar för infrysning av isbitar. Då är det bara att klämma loss dem man behöver.

Jag ser fram emot en kul berättelse om hur du försöker hälla ner lagom sval agarsmet (så att påsen inte smälter) vilket borde vara precis innan den blir 45 grader och hårdnar :)


68
9
StaOlog:

hehe... ska nog inte ge mig på att hälla detta i ispåsar. =)


Det här atamon... hur används det? Röra i lite bara? Hittar inte något på nätet om hur man ska gå till väga. DEt stod nånstans att man använde det när man diskade flaskor burkar etc. men man måste väl ha i det i smeten?

 

EDIT: Fick en snilleblixt och gjorde en bildsökning... hittade en baksida av flaskan och där stod det hur man gör. =)


181
110
Stina:

toppen att du hitta denna blir med instruktion/info på baksidan. har ibland använt atamon o ibland inget konserveringsmedel alls. Funkar både med o utan tycker jag.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild