Inredningsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

276
118
Maqea:

Hej Hopp!

Så är det då min tur att försöka mig på att bygga en inredning till terrariet. Glatt gav jag mig in i och läste alla byggtrådar jag kunde hitta, svenska, utlänska, youtube och överallt.
Två varianter är vanligare när man bygger med frigolit/skumplast som grund.
1. Betong/cement blandas med pigment och eventuellt något medel för att få den vattenavvisande.
Typ Jonas77 - www.reptisite.se/index.php/forum/29-bygg...94-bergsbakgrund-101 och
Malfeitor2 - www.reptisite.se/index.php/forum/29-bygg...undsbygge-i-glasburk
2. Betong/cement läggs på och målas sedan för att få färg och eventuellt vattenavvisande egenskaper.
Typ Choffe - www.reptisite.se/index.php/forum/29-bygg...offes-bakgrundsbygge.
(Länkarna är från reptisite då de har en "fylligare" byggavdelning än här)

Så gick jag mig ut i färg- och byggbutikerna här i stan för att inhandla det som behövdes för att kunna bygga på antingen det ena eller det andra sättet. Men se ickesanicke, enkelt och rakt fram kan det inte vara.
Hey'di K11 (Jonas77) finns inte att få tag i här i stan utan måste beställas till ett hutlöst pris.
Vill jag bygga på Chroffes sätt och måla betongen efteråt så finns det bara färg i enlitersburkar (giftfri våtrumsgolvfärg) och skulle jag vilja ha fler färger så är det bara till att köpa fler enlitersburkar för pigment det har de bara i maskinen och gammalt hederligt pulverpigment var inte att rekommendera.
Så är det Malfeitor2 variant kvar och här fick jag svaret att snabbfixet inte var så hållbart och slitstarkt. Det skulle fungera till en vägg (den utsätts inte för nötning och skarpa klor) men att göra grottor och sånt med skulle det inte passa till.

Suck sa jag och åkte iväg till det sista stället i stan där jag skulle kunna hitta något av det jag sökte.
Där hade de inget av det jag letat efter tidigare men de sa att en produkt som hette Floor 4310 Fibre Flow kanske skulle kunna fungera. Pulverpigment gick att blanda i som man ville och hållbart är det då det är en golvprodukt. Enligt produkt- och säkerhetsblad www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage...reflow_datasheet.pdf , www.weber.se/uploads/tx_weberproductpage...8f0af1e712c4c6d8.pdf så verkar det faktiskt riktigt bra och det har ett bra pris.

MEN innan jag går iväg och köper det här och drar igång så behöver jag rådfråga er. Vad tror ni om allt det här? Jag har frågat på reptisite men vill väldigt gärna ha era åsikter också. Det finns fler skäggisvänner här =).
Jag tycker det låter knäppt att inte snabbfix skulle hålla och likaså att golvfärgen inte skulle gå att färga med vanligt gammalt hederligt pulverpigment. Och vad tycker ni om Floor 4310 Fibre Flow? Har ni några erfarenheter av det?

Hjälp mig att hamna rätt i den här djungeln.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

kan funka. men är nog jobbigt att jobba med efter som det är ett flytspackel.

det här använder jag

och tycker det funkar mycket bra.

www.sto.com/webdocs/0208/sto_se/.../StoCrete_GM1_tds_SE.pdf

 


276
118
Maqea:

Tack! Det ska jag titta närmare på.

Jo det är flytspackel men de sa på byggfirman att man kunde blanda pulvret som man ville och få en fastare konsistens att arbeta med.


197
14
SibiriskTiger:

Jag har använt biltemas Snabbfix Litostone K99 och till ett annat bygge K-rautas Husfix Rapid. Men då har jag orm och de klöser ju inte på väggarna :) Jag har färgat själv med hobbyfärg från Rusta direkt ner i fixet. Sen har jag lackat med fernissalack eller båtklack från biltema. Båtlacken luktar pyton och måste stå och vädra hur länge som helst, men är ju mest vattentålig.

Här är lite bilder från mitt bygge:

www.facebook.com/media/set/?set=oa.471543396218209&type=1


8
0
Conny:

Måste kommentera, att båtlack finns det ämnen i som inte skall användas där det finns värme då dessa ämnen frigörs då!!!! därför har epotec tagit fram ett för våra allas buggen av (terrarium). Så stirra er inte blint på båtlacker från butiker. Fick denna info inför mina byggen då jag tänkte samma sak att bara gå å köpa båtlack på biltema, men vart derekt avrådd till detta. Båtlack ingen bra kombination med terrarium där värme är hög.


197
14
SibiriskTiger:

Vad jag har hört så frigörs dessa ämnen bara en period när lacken "härdar". Därför ska man vänta så pass länge tills det är helt luktfritt. Dessutom ska terrariet stå med både ljus och värme den tiden eftersom det, precis som du säger Conny, är då som det frigörs som mest. 

Jag fick höra att båtlack har använts i alla tider till terrariebyggen och bara man väntar tills det är helt luktfritt så ska det inte vara farligt. Men det kan ju ha kommit ny studie på saken efter det!

Men Epotex är ju helt klart absolut bäst eftersom det även kan användas i akvarium!

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild