Matvägrande majsormsjuvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
MickeyMallory:
Vi har en Majsormjuvenil som vägrar att äta. Köpte henne i början av september och har inte lyckats få i någon mat alls och börjar bli väldigt frustrerad och framför allt väldigt orolig. 

Då jag har en "Minimajs" till samt en Trynsnoksjuvenil till som äter pinkies känns det som jag kan utesluta kvalitén på maten. Har provat mata henne både i och utanför terrariet, i olika storlekar lådor, i lådorna både i och utanför terrariet, lämnat henne med maten i åtminstone ett halvt dygn samt delat pinkisen på mitten utan framgång börjar jag få slut på idéer.

9
2
Mviridis:
MickeyMallory skrev:
Vi har en Majsormjuvenil som vägrar att äta. Köpte henne i början av september och har inte lyckats få i någon mat alls och börjar bli väldigt frustrerad och framför allt väldigt orolig. 

Då jag har en "Minimajs" till samt en Trynsnoksjuvenil till som äter pinkies känns det som jag kan utesluta kvalitén på maten. Har provat mata henne både i och utanför terrariet, i olika storlekar lådor, i lådorna både i och utanför terrariet, lämnat henne med maten i åtminstone ett halvt dygn samt delat pinkisen på mitten utan framgång börjar jag få slut på idéer.


Testa klippa av svansar från råttor och möss. Det är mycket lättare att få i vid tvångsmatning och kan hjälpa till att få igång matrespons.

4
0
MickeyMallory:
Mviridis skrev:


Testa klippa av svansar från råttor och möss. Det är mycket lättare att få i vid tvångsmatning och kan hjälpa till att få igång matrespons.

Tack det ska jag prova! Hur länge törs man vänta innan man måste ta steget och tvångsmata?

9
2
Mviridis:
MickeyMallory skrev:

Tack det ska jag prova! Hur länge törs man vänta innan man måste ta steget och tvångsmata?


Jag skulle om jag var du börja så fort som möjligt med tanke på hur länge han/hon varit utan mat.

953
1840
peter54:
Det är inte bra att tvångsmata en juvenil redan efter 6 veckor utan mat. Risken att man traumatiserar ormen så att den aldrig kommer igång att äta själv är stor och 6 veckor utan mat är inte någon lång period.

Det finns många knep att ta till, men börja med att hålla ormen ganska trångt/smått, exempelvis i ett plastterrarium (Faunarium) med bottenyta cirka 30 x 20, dels för bättre koll och dels för att ormen inte ska bli otrygg av stora ytor. Prova att ge mat i en tom toarulle med uppvikta kanter, det kan simulera en mushåla. Lägg in alltihop i terrariet innan släckning på kvällen och låt ormen vara ifred med maten så under natten.

Funkar inte det kan man göra om samma sak med peta hål på pinkisens huvud med en nål och pressa ut lite "gojs". Man kan också testa att koka en pinkie i en minut. Andra knep är att gnida in någon obskyr doft på pinkisen, fisk, ödla, råtta, kyckling är dofter som kan trigga.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag skulle gjort som jag gör med alla matstrulare här hemma.. Vänta ut den flera veckor (eller månader) innan du erbjuder mat nästa gång :)

Att prova för ofta ger nästan alltid motsatt effekt och man får en orm som kanske aldrig kommer igång. Ge den lugn & ro i några veckor & prova bara mata 2 gånger i månaden, högst.

Har alltid fungerat för mig under alla år! Tvångsmata ormar är jag inte mycket för! Vet man inte vad man gör när man tvångsmatar djur är risken att man skadar dom rejält stor. Ormar klarar sig långa långa perioder utan mat, så ormar fungerar :D


9
2
Mviridis:
Jonas_ skrev:
Jag skulle gjort som jag gör med alla matstrulare här hemma.. Vänta ut den flera veckor (eller månader) innan du erbjuder mat nästa gång :)

Att prova för ofta ger nästan alltid motsatt effekt och man får en orm som kanske aldrig kommer igång. Ge den lugn & ro i några veckor & prova bara mata 2 gånger i månaden, högst.

Har alltid fungerat för mig under alla år! Tvångsmata ormar är jag inte mycket för! Vet man inte vad man gör när man tvångsmatar djur är risken att man skadar dom rejält stor. Ormar klarar sig långa långa perioder utan mat, så ormar fungerar :D



När jag läste hans fråga så verkade det vara en juvenil majsorm inte en vuxen individ. Jag skulle i såna fall inte svälta en liten juvenil i flera månader.

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Mviridis skrev:


När jag läste hans fråga så verkade det vara en juvenil majsorm inte en vuxen individ. Jag skulle i såna fall inte svälta en liten juvenil i flera månader.


Att vänta ut en matvägrande juvenil 1 månad eller t.om längre än det är absolut inte att svälta något djur i min värld :) Men självklart bör man hålla koll på individen. Och adulta ormar kan vara utan mat längre än en juvenil i dom flesta fall, det stämmer.

Jag kommer att fortsätta vänta ut eventuella matstrulande juveniler i framtiden då jag har mycket goda erfarenheter av den tekniken, dom allra allra flesta kommer igång på egen hand & dom kan vara utan längre än man kan tro faktiskt, även nykläckta juveniler.

Att tvångsmata ormar bör absolut vara den sista utvägen! Det kan vara skadligt för ormen om det inte utförs på rätt sätt. Jag har genom åren också tvångsmatat någon individ, dock aldrig med gott resultat i det långa loppet.

Bättre att utnyttja det faktum att ormar kan gå mycket långa perioder utan mat sålänge vatten finns tillgängligt :) Tycker jag.


9
2
Mviridis:
Jag har dock inga dåliga erfarenheter av tvångmatning när det gäller majsorms juveniler som matvägrar totalt. Ser hellre att dom får i sig något än ingenting alls. Alla jag har tvångsmatat har börjat äta av sig själva efter ett tag.

953
1840
peter54:
Mviridis skrev:


När jag läste hans fråga så verkade det vara en juvenil majsorm inte en vuxen individ. Jag skulle i såna fall inte svälta en liten juvenil i flera månader.


Detta är själva kärnan i problemet. Om det hade varit en större individ, kunde man ha tvångsmatat när tiden var inne för det, kanske efter 4-6 månader, eftersom en sån orm tidigare har fungerat bra. Då kan det funka att tvångsmata. En juvenil däremot, som kanske aldrig ens kommit igång att äta, riskerar man att totaltraumatisera genom tvångsmatningen så att den aldrig kommer igång att äta själv.

Själv slutade jag helt med tvångsmatning för omkring 10-15 år sedan efter att ha tvångsmatat en juvenil bergskungssnok i 7 månader, sedan dog den trots alla insatser. Då tänkte jag att det här är inte rätt väg, endera kommer ormen igång själv förr eller senare, eller så var det inte meningen att den skulle leva vidare. Det kan ju låta brutalt, men sannolikheten att den dör ändå trots att man tvångsmatar är mycket stor.

Skulle det dessutom vara så att man trots allt får igång en juvenil att äta själv efter en period med tvångsmatningar, kanske man har gjort arten inom hobbyn en otjänst. Ormen kanske går vidare till någon annan som inte känner till bakgrunden så att den kommer in i avel. Då kanske man har fört in en linje med icke livskraftiga gener i den fortsatta aveln. Såna sorts problem finns det redan massor av, särskilt bland majsormar och andra arter som varit omåttligt populära under många år, vilket har lett till att man försöker dra upp och kränga 100%, fast den naturliga överlevnaden om man bortser från rovdjuren i naturen, skulle vara väsentligt lägre.

Om man istället för att tvångsmata, väntar ut ormen, kanske den går igång själv. Man kommer aldrig att ha en aning om varför den dröjde med att börja äta, men man behöver inte oroa sig så mycket över att individen inte var livskraftig, tvärtom, har den kommit igång efter ett halvår och sedan funkar bra, är det väl snarare ett tecken på stark livskraft.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild