Måste ormen gå i dvala?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

59
7
Woolf74:
Jag har äntligeeeeeen skaffat en liten majsorm på lite över en månad! Skitlycklig ;)! 

Men behöver/måste verkligen ormen gå i dvala? Läste nyss att de inte behöver det? 

Mvh :)

1
1
Hannahaccalia:
Woolf74 skrev:
Jag har äntligeeeeeen skaffat en liten majsorm på lite över en månad! Skitlycklig ;)! 

Men behöver/måste verkligen ormen gå i dvala? Läste nyss att de inte behöver det? 

Mvh :)

Nej, majsormar kommer från varmt land. Vår gick gick aldrig i dvala.

65
13
Doberman:
Alla reptiler som kommer från den tempererade klimatzonen skall ha rätt till vintervila enligt jordbruksverket, dock med en så ung majsorm behöver du inte göra något. Det är mer aktuellt nästa år :)

59
7
Woolf74:
Doberman skrev:
Alla reptiler som kommer från den tempererade klimatzonen skall ha rätt till vintervila enligt jordbruksverket, dock med en så ung majsorm behöver du inte göra något. Det är mer aktuellt nästa år :)

Så de behöver typ inte, men det är bättre om man gör det? Inte att jag inte tänker låta stackarn dvala! Vill ju göra det bästa för ormen! Men vill bara veta hur man gör då så man inte råkar göra fel :/ 

65
13
Doberman:
Jag hade inte dvalat den i år, låt den äta upp sig och kör på som vanligt i ett år till, så kan du erbjuda den att dvala då istället.
Lägg gärna ut en bild på den om du har, alltid roligt att se när någon har skaffat nya reptiler! :D

59
7
Woolf74:
Bästa bilden jag har just nu! Har bytt från papper till jord för det såg så hemskt ut! Hon verkade gilla det jättemycket :D för först så va hon bara i gömstället bakom (glasslådan) men efter jag bytte så klättrade hon runt och utforskade och gjorde sig hemma i ett annat gömställe som inte är på bilden :P Hon har även ätit! Hon var jätteintresserad av maten och jagade efter den vilket var väldigt förvånande, trodde hon skulle va livrädd men jag verkade ha helt fel! :D

953
1840
peter54:
Hannahaccalia skrev:

Nej, majsormar kommer från varmt land. Vår gick gick aldrig i dvala. 


Vilket varmt land är det? Här är majsormens (Pantherophis guttata) utbredningsområde i USA: Från New Jersey i norr, ner till Key West, Florida i söder och västerut efter Atlantkusten till Mississippifloden norrut till Tennessee. Såvitt jag vet blir det vinter i rätt stora delar av utbredningsområdet och till och med snö i delar av detsamma. Självklart ska majsormar vintervilas.

Många väntar med att vintervila tills ormens andra vinter för att den ska hinna växa på sig, men därefter ska man erbjuda ormen vintervila.

Medlem i SHF
16
2
FredrikUromastyx:
Hej, min majsorm är född i februari i år. Borde jag dvala den nu? Den är ca 60 cm lång.

Medlem i SHF
3995
5018
Jonas_:
Hannahaccalia skrev:

Nej, majsormar kommer från varmt land. Vår gick gick aldrig i dvala.


Dom härstammar väl från Nordamerika? Som har väldiga skillnader i klimatet runt året :) 

Jag brukar ge alla ormar en vintervila, mer eller mindre. Kortare dagar och ingen eller lite mat under den perioden mår majoriteten av alla ormar bra av. Faktiskt många djur som lever längre och mår bättre med variation i värme/miljö/klimat under året och inte hålls i konstant samma temperaturer år ut och år in :) inget måste men definitivt ett bra hjälpmedel som djurägare. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild