Fransgecko avel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
0
svilenius:

Hej, jag ska snart få hem en ny fransgecko hane på 3 år. Jag har redan en hona hemma och är sugen på att avla. 

Jag har aldrig avlat förut, och läser nu på om hur man ska gå till väga. Men tänkte att jag kunde fråga här med då jag vill vara så påläst som möjligt, så ifall någon har tips så tas de väldigt tacksamt emot! 


1228
464
leedragon:

det viktigaast nog är att ta reda på om det finns marknad för de om du nu inte tänker behålla alla själv

 


266
18
Jazen:

honan ska vara minst 1 år eller väga runt 40g för avel, hanen har jag för mig 30-35g.

 

Honan och hanen skall inte vara ihop allt för länge om du nu inte har stort terra med mkt gömställen, hanen kommer vilja para sig mer och det stressar honan, hon kan då tappa svansen.

 

Viktigt att honan får rikligt med vitamin D före o efter ägglossningen då hon blir mager o tappar mycket vikt o vitaminer.


47
0
svilenius:

Jag hade tänkt behålla någon själv, men har vänner som är intresserade av att köpa :) 

Min hona är över 1år, men vet dock inte hur mycket hon väger. Tack för tipsen :)


197
14
SibiriskTiger:

Precis som Jazen säger så är det viktigt med extra vitaminer och kalk. Det finns att köpa i pulverform som man kan pudra på tex dubia eller mjölmaskar eller vad du nu matar med. Är honan bara 1 år är det viktigt att du kollar hennes vikt och allmäntillstånd. En liten hona kan ha svårt att få ut äggen vilket kan leda till att honan dör. Jazen har också rätt i det att hanen helst inte ska gå tillsammans med honan en längre tid. Likaså efter äggläggning kan hanen vilja para honan igen, vilket blir en väldigt stor belastning på honan då hon behöver återhämta sig efter äggläggningen. En hona kan även lägga ägg utan att hon är befruktad. Därför bör man ha en fuktlåda i terrariet där honan kan lägga äggen. Fukten hjälper även till vid själva äggläggningsprocessen :) 

Jag själv har nyss fått hem min fösta lilla crested så jag är ingen expert. Allt jag vet har jag också bara läst mig till. Mina framtidsplaner är också uppfödning och jag hoppas allt går bra för dig! :)


47
0
svilenius:

Tur att jag ska åka till Herpers Choise nästa vecka, då kan jag plocka på mig lite vitaminer osv. 

Jag är jätte noga med att båda mår bra innan jag sätter ihop dem. Tack så jätte mycket för informationen, och lycka till med din egen avel i framtiden :)


197
14
SibiriskTiger:

Ja! Dom är supertrevliga där! Var där för nån vecka sedan och köpte inredning, mat och sånt till mitt geckoterrarium :) Superbra priser också!


47
0
svilenius:

Ja, har vart där förut några gånger! Jätte bra butik :D


266
18
Jazen:

tänk på att honan kan behålla spermier så den kan lägga ägg flera gånger , så dom behöver inte para sig allt för ofta =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild