Min ödla äter typ inget längre!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

31
1
Djurlivet:
Hej jag ger min ödla syrsor varannandag och strör över kalk och vitamin tror jag det är, först så åt ödlan typ 5 st små syrsor sen gav jag den stora syrsor ett tag sen så gick jag över till små syrsor då verkligen små syrsor då åt ödlan bara en, nu vill ödlan inte ha nån syrsa så jag lägger ner syrsan på marken så att ödlan ska se den men ödlan bryr sig inte. Ibland så tar ödlan syrsan sen vill ödlan inte ha någon mer, vad kan det bero på?? Har en Dvärgskäggagam som e kanske 7-10 cm lång

179
46
Reptilmannen2002:
Djurlivet skrev:
Hej jag ger min ödla syrsor varannandag och strör över kalk och vitamin tror jag det är, först så åt ödlan typ 5 st små syrsor sen gav jag den stora syrsor ett tag sen så gick jag över till små syrsor då verkligen små syrsor då åt ödlan bara en, nu vill ödlan inte ha nån syrsa så jag lägger ner syrsan på marken så att ödlan ska se den men ödlan bryr sig inte. Ibland så tar ödlan syrsan sen vill ödlan inte ha någon mer, vad kan det bero på?? Har en Dvärgskäggagam som e kanske 7-10 cm lång

Vad är det för någon ödla

31
1
Djurlivet:
Jag skrev det längst ner men det är en Dvärgskäggagam är ca 7-10 cm

7
7
emelieekvall:
Erbjuder du någonting annat än syrsor? De äter jättegärna grönsaker, i vuxen ålder äter de typ 60-70% vegetabilisk föda. 

1159
625
Temla:
Vid den här tiden blir många skäggagamer trötta och vill så småningom dvala. Då äter det även mycket mindre än normalt. Så DET kan vara en anledning. Mina äter knappt något nu.

Eller så kan du prova med att ge den annan föda, typ några Dubia kackerlackor, så den får lite omväxling. 

Hur länge har du haft den? Hur gammal är den? Vilka temperaturer har du i terrariet (solplats, varm sida, sval sida)? Dricker den? Hur ofta ger du den vitamintillskott? Man får absolut inte överdosera och ge för ofta. Visa gärna bild på terrariet så blir det lättare att ge råd. :) 

1159
625
Temla:
emelieekvall skrev:
Erbjuder du någonting annat än syrsor? De äter jättegärna grönsaker, i vuxen ålder äter de typ 60-70% vegetabilisk föda. 


Vissa äter väldigt lite grönsaker, även i vuxen ålder. Det är mycket individuellt. Dock ska man alltid ställa fram färska grönsaker så det finns tillgängligt om de vill ha. :) 

31
1
Djurlivet:
Mina får vitamin och kalk tillskott varannandag, den får färska grönsaker, har aldrig sätt den dricka, den ligger också och sover typ hela tiden. Den är ungefär 9 månader, den har fått mjölmask en gång tror det var mjölmask men det gillade inte Dvärgskäggagamen! Kommer bilder senare 

31
1
Djurlivet:
  

31
1
Djurlivet:
Där fick ni några bilder:)

1159
625
Temla:
Djurlivet skrev:
Mina får vitamin och kalk tillskott varannandag, den får färska grönsaker, har aldrig sätt den dricka, den ligger också och sover typ hela tiden. Den är ungefär 9 månader, den har fått mjölmask en gång tror det var mjölmask men det gillade inte Dvärgskäggagamen! Kommer bilder senare 


Varannan dag med vitamintillskott är för ofta. En gång i veckan till juveniler och varannan vecka till vuxna (tycker 9 månader kan räknas som vuxen). Kalk utan fosfor och utan D3 vid varje matning.
Kalk med D3 varannan vecka. Dock är D3 omtvistat så det finns många olika åsikter i den frågan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild