Terrarium för två leopardgeckor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
SusannaNO2 skrev:


I min egen åsikt så är den främsta anledningen till att inte ha dem på sand att de inte lever i den sortens miljö i det vilda och är inte anpassade till ett sånt mjukt underlag.

Jo, men det är en annan sak. Jag bara undrar vad man bör ha till dessa i så fall, de flesta jag ser har sand.

97
97
Banderad:
EmanuelKarl skrev:

Jo, men det är en annan sak. Jag bara undrar vad man bör ha till dessa i så fall, de flesta jag ser har sand.


Jag kör en jord/sand-blandning till mitt avelspar. Det fungerar bra. Se till att köpa mager jord utan gödningsmedel, typ kaktusjord. 

//Jocke

2966
1645
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Jo, men det är en annan sak. Jag bara undrar vad man bör ha till dessa i så fall, de flesta jag ser har sand.

torv/sand, jord/sand
Torr, packad, hård jord lever de på
www.geckoboa.com/uploads/6/3/3/2/6332526/6191925.jpg?878

1159
624
Temla:
SusannaNO2 skrev:


I min egen åsikt så är den främsta anledningen till att inte ha dem på sand att de inte lever i den sortens miljö i det vilda och är inte anpassade till ett sånt mjukt underlag.


Jag håller helt med SusanneNO2. 
Plus att jag själv har erfarenhet av en leo som åt sand i massor av okänd anledning. Sån tur var upptäckte jag det innan det han proppa till sig i tarmarna.

1159
624
Temla:
80x50x50 är litet till två tycker jag. Men om du absolut måste ha ett sånt litet kan du bygga 2 våningar så blir det mer yta till dom. Plus så brukar dom gilla att klättra så ju mer du bygger uppåt desto bättre - samt ett flertal gömställen och grottor. 

Skulle dock rekommendera ett större terrarium om du ska ha två ödlor. 

1159
624
Temla:
EmanuelKarl skrev:

Jo, men det är en annan sak. Jag bara undrar vad man bör ha till dessa i så fall, de flesta jag ser har sand.


Jag har en plastmatta till mina. Funkar kanon. De har ändå aldrig grävt så sand/torv var onödigt. Tänk dock på att vissa plastmattor innehåller gift. Vet inte hur farligt det är för ödlorna men bäst att undvika ändå. 

179
46
Reptilmannen2002:
Temla skrev:


Jag har en plastmatta till mina. Funkar kanon. De har ändå aldrig grävt så sand/torv var onödigt. Tänk dock på att vissa plastmattor innehåller gift. Vet inte hur farligt det är för ödlorna men bäst att undvika ändå. 

Men plastmatta är ju inte så naturligt

15
21
Aloe:
Ingen sand, tack. Pappershandduk fungerar väldigt bra.

www.geckoboa.com/leopard-gecko-care.html

1159
624
Temla:
Reptilmannen2002 skrev:

Men plastmatta är ju inte så naturligt


Näe, men bättre än sand, tycker iallafall jag. Och lätt att hålla rent. Naturligt är ju svårt att få hur man än bär sig åt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild