Sternotherus odoratus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
4
JoakimLarsson:
Hej. Min dotter har köpt en Mysksköldpadda. På morgonen när vi tände lampan, låg den under ett stenblock, så vi tog fram den. Går sköldpadda lite i dvala när den vilar/sover, så den inte behöver upp till ytan och andas så ofta? Hälsningar - Joakim & Erika

111
116
aldabrachelys:
Den sov inga problem 

4
4
JoakimLarsson:
Det är ju en liten baby sköldpadda, och djuraffären sa att det inte får vara mer vatten än att den kan stå på botten och nå till ytan för att hämta luft. Nu har jag läst på, och den här sköldpaddan kan få till sig syre genom dess tunga... Den kan alltså sova länge, helt under ytan. Också sett på YouTube, dessa sköldpaddor i helt fyllda akvarium. Jag skulle ju vilja ha mer vatten i akvariumet, så att den får simma lite och inte bara kravla i gruset. Vad säger ni?

38
26
Hazel:
JoakimLarsson skrev:
Det är ju en liten baby sköldpadda, och djuraffären sa att det inte får vara mer vatten än att den kan stå på botten och nå till ytan för att hämta luft. Nu har jag läst på, och den här sköldpaddan kan få till sig syre genom dess tunga... Den kan alltså sova länge, helt under ytan. Också sett på YouTube, dessa sköldpaddor i helt fyllda akvarium. Jag skulle ju vilja ha mer vatten i akvariumet, så att den får simma lite och inte bara kravla i gruset. Vad säger ni?


Det låter bra med mer vatten, de kan ju simma upp för att hämta luft. Kom ihåg att ha en liten landyta så kravatten får vila och torka ibland bara :)

7
7
emelieekvall:
JoakimLarsson skrev:
Det är ju en liten baby sköldpadda, och djuraffären sa att det inte får vara mer vatten än att den kan stå på botten och nå till ytan för att hämta luft. Nu har jag läst på, och den här sköldpaddan kan få till sig syre genom dess tunga... Den kan alltså sova länge, helt under ytan. Också sett på YouTube, dessa sköldpaddor i helt fyllda akvarium. Jag skulle ju vilja ha mer vatten i akvariumet, så att den får simma lite och inte bara kravla i gruset. Vad säger ni?


De är inte världens bästa simmare så rekommenderar isåfall att du har flera nivåer och grenar/växter så de lätt kan klättra upp till ytan! :) 

4
4
JoakimLarsson:
Matar ni en eller två gånger/dag? Läst att man inte ska ge mer mat/gång än vad sköldpaddans huvud är stort.

4
4
JoakimLarsson:
emelieekvall skrev:


De är inte världens bästa simmare så rekommenderar isåfall att du har flera nivåer och grenar/växter så de lätt kan klättra upp till ytan! :) 


Har nu flera platser i akvariumet där den kan klättra och hämta luft, men ändå djupt vatten däremellan. Funkar bra, roligt att se sköldpaddan simma bättre och bättre. Den är lite, skalet är som en gammal 5-krona :)

38
26
Hazel:
Vilken sötnos!! Lycka till med er nya padda :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild