M.viridis vs C.caninus

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

142
5
JulefridHosOnkel:

Hej! Jag har nu läst om dom ovan nämnda arterna och enligt mig verkar det här vara otroligt fascinerande ormar, och båda verkar väldigt givande att ha. Dom är ju rätt snarlika på vissa sätt, så jag är nyfiken, vad tycker du om dessa ormar? Har du någon favorit? Isåfall varför? Vad ser du i dessa ormar som skiljer dom åt (t.ex skötsel, matvanor osv)? Fördelar/nackdelar - varför? Ja, det fortsätter bara, men tror ni fattar poängen. Tänkte att den här tråden kunde vara öppen för fria diskussioner, men även en god källa till fakta när google nu har en tendens till att variera... så, egna erfarenheter med lite mer personlig kontakt kanske vore bra! //MVH P.Å : )


733
295
markusbabs:

Först tillägger jag att jag endast har erfarenhet av M,viridis och inte C,caninus.

Jag tycker att det är fina ormar med många variationer i lokaliteter, vissa lokaliteter ser ju väldigt olika ut. och det är även spännande att dom skiftar färg från juvenil till adult, då du inte kommer att veta hur dom ser ut som adult. Dom är inte de aktivaste ormarna men dom är väligt fina att titta på när dom hänger på sin gren, En av mina byter till en varmare plats varje natt men så fort man vaknar ligger den på "dagplatsen" igen, och det är väll så mycket den rör på sig, från en gren till en annan, en gång er dygn :)  En juvenil jag har är det fart på under vissa nätter.

I skötsel är dom väll som vilken orm som hellst, Bara man följer skötselråden för just arten det handlar om så ska det inte vara några problem,  Någonting som man sällan läser om på svenska faktablad är hur deras metabolism fungerar. Dessa ormar smälter maten långsamt och får inte övermatas. Många kan tro att sin orm har förstoppning fast det i hela verket inte är det, en av mina Chondros skiter inte förens den fyllt upp ett rejält lass.

Och som med alla ormar är vissa snälla och vissa elaka :)  Dock så ska man aldrig stoppa in en hand efter lyset har släckts ;)


142
5
JulefridHosOnkel:

Intressant! Jag har läst mycket om denna arten dom senaste dagarna, och har seriösa funderingar på att skaffa en själv. Många säger att dom inte är några bra val som den första ormen, men jag tror att det går alldeles utmärkt bara man läser på ordentligt, det vill säga inte bara några caresheets, utan även fakta om detaljer och avvikande beteendemönster, sådant som kan komma till att bli ett orosmoment senare. Gissar att det är lättare att stressa upp ormen och göra situationen värre för den ifall problem skulle uppstå, om man själv är stressad... Sen bör man väl gissningsvis göra iordning buren och ha allt klart innan man får hem ormen, t.ex testa att allt fungerar som det ska (kolla temp på solplats, temp i överlag osv, hur luftfuktigheten håller sig i just det terrariet man ska ha osv). Sedan får man ju säkert göra sjyssteringar med tiden med, när vissa saker verkar vara väldigt individuellt från orm till orm. Men det är det som verkar så intressant med just denna art, variationen. Har läst att många har en hel samling med bara Morelia-ormar, och alla beter sig individuellt, och har varierande färgteckningar. Enligt mig verkar det iallafall vara en riktigt bra orm för både nybörjare och erfarna. Får man en tjurig orm så blir det väl automatiskt till att man får in en liten känsla med kroken om man nu inte kan det, vilket kanske kan unna en i framtiden : ) 


733
295
markusbabs:

Instämmer :)   Vill man ha en grön trädpyton som första orm så tycker jag man ska det bara man har läst på ordentligt.  Anledningen till att dessa ormar inte påstås vara nybörjar ormar är väll troligtvis för att dom är mer känsliga när det gäller skötsel, och att dom sägs vara mer aggresiva.

Men som du säger så, är man påläst så är det inga problem. Även om jag själv inte skulle skaffa en gtp som första orm. Det kan ju vara bra att ha lite kött på benen, vilket jag är glad över att jag hade innan jag skaffa min första Gtp.

 

Denna sida kan man få redan på mycket :)

moreliaviridis.yuku.com

 

 


142
5
JulefridHosOnkel:

Förstår : ) Tack så mycket! Ska kolla in den.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

i nr 1  2012  i snoken  tror jag det är en bra artikel om C caninus


488
203
David:

Sen kan även hanteringsbiten vara intressant att tänka på. Ormar ska ju inte hanteras mer än nödvändigt och ibland är det nödvändigt. Det är stor skillnad på att hantera en kungspyton som beter sig som en falukorv när man lyfter upp den och en trädlevande orm som klänger sig fast överallt och dessutom har jättemånga, jättelånga, jättevassa tänder :)

Här hjälper det inte så mycket att läsa på utan det handlar nog mer om praktisk träning.

Detta är en viktig bit att tänka på, inte bara för att undvika att bli biten utan minst lik mycket för att undvika att stressa ormen onödigt mycket.


142
5
JulefridHosOnkel:

Det håller jag med om. Personligen är jag inte så mycket för att hantera djuren, tror inte direkt att dom vill bli hanterade heller haha. Men det är som du säger, det är ju bra att läsa men ingenting väger mer än erfarenhet : )

 

Just ja! Vad är snittpriset på dessa ormar? Vet att det kan variera en hel del, men om man nu tänker sig priset runt vad majoriteten på ett ungefär kan ligga på.


733
295
markusbabs:

Normalpris på en M.viridis i Sverige ligger runt 3000+ om man inte vill ha någonting ovanligare.  C.caninus tror jag brukar ligga på 5000+. Och vill du nu lägga ner så mycket pengar på en orm så vill du nog lägga ner endel pengar på ett bra hem åt ormen också, så lägg till några tusen där också :)  

 

Om det är just trädlevande du vill ha så finns ju Corallus hortulanus som är nära släkt med C.caninus. Dom är långt ifrån lika dyra, 500-1500kr brukar man se annonser på.  och dom ska vara lättare när det gäller skötsel :)  + att det är riktigt coola ormar med mängder av olika färger :)

 Måste själv skaffa en av dom snart känner jag :)


142
5
JulefridHosOnkel:

Såpass! Har fastnat lite extra för dena blåa varianten, men alla är ju såklart helfina så tror att man inte ångrar sig vad man än får. Japp! Ska fiffla med terrariet först isåfall, och det ska såklart optimeras in i det sista. Det var dyrare arter än vad jag hade väntat mig, men det får mig faktiskt inte att tänka om endå, tror det är värt varenda korvöre i grund och botten. Hade tänkt mig något runt 1 år gammalt, men om den under/överskrider den gränsen med någon månad hit och dit spelar det inte så stor roll. Det vore ju nice med en C.caninus med, faktumet kring deras tand-arsenal finner jag väldigt tilltalande : ) En "trädgårdsboa" vore säkert också en riktigt trevlig orm. Som du påpekade, stört snygga färger, och den lilla detaljen med deras ögon nattestid är ju väldigt intressant! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild