Regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14

5087
3854
Tropfrog:
Mickee skrev:


Vart råd att köra med sunblaster T5 för växterna och HID för djuret/djuren, kommer inte att lämna det konceptet :)


Jag skall ha nattaktiva djur som inte behöver något speciellt ljus. Bra ljus för växterna har jag: 20 w fullspektrum led och nu 25w kompaktlysrör, ET natural light. Jag måste helt enkelt isolera terrariet och köpa större värmematta om jag vill ha upp temperaturen. Eller höja inomhustemperaturen, men det är jag för snål för.

MVH
Magnus

2966
1645
Hoggaforfan:
Det hade inte varit fel med mer ljus i det då går värmen upp lite men annars är det starkare matta eller kabel inne i terrariumet som behövs. Tyvärr är bottenmaterial samt luften runt lekakulorna väldigt isolerande så krävs en del värme för att komma igenom det.

5087
3854
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:
Det hade inte varit fel med mer ljus i det då går värmen upp lite men annars är det starkare matta eller kabel inne i terrariumet som behövs. Tyvärr är bottenmaterial samt luften runt lekakulorna väldigt isolerande så krävs en del värme för att komma igenom det.


45 watt dagsljus i en sån liten burk är runt dubbelt så mycket som de burkar jag haft som referens för bygget. Det brukar vara 20-30w fullspektrum led till burkar i denna storleken. Sen har jag inte plats med fler ljuskällor i mössan.

Jo, men försäljaren jag köpte värmemattan av på mässan i Borås sa att för stark värmematta skulle kunna döda den levande bottnen genom uttorkning. När jag tänker på det själv så är ju risken mycket låg så länge det finns åtminstonde lite vatten i det drännerande lagret. Allt mattan gör är ju att vattnet dunstar och håller botten fuktig, inte torr.

Så nu beställde jag den största mattan som passar under min burk. Jag har ju en termostat som går in och styr, så problemet med för stor matta tror jag inte på längre. Bättre en stor som värmer ibland än en liten som värmer hela tiden.

Mitt problem är nog ett dåligt isolerat hus och en placering närma väggen. På sommaren kommer jag tror jag att problemet kan bli det omvända. Placeringen bestämms av designavdelningen, men den rimmar bra med tillgång på ström som teknikavdelningen gillar :). Så jag måste agera utifrån det. Större matta och lite cellplast tror jag nog kan göra det tillfredställande. Jag behöver "bara" 2 grader upp.

MVH
Magnus

2966
1645
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:


45 watt dagsljus i en sån liten burk är runt dubbelt så mycket som de burkar jag haft som referens för bygget. Det brukar vara 20-30w fullspektrum led till burkar i denna storleken. Sen har jag inte plats med fler ljuskällor i mössan.

Jo, men försäljaren jag köpte värmemattan av på mässan i Borås sa att för stark värmematta skulle kunna döda den levande bottnen genom uttorkning. När jag tänker på det själv så är ju risken mycket låg så länge det finns åtminstonde lite vatten i det drännerande lagret. Allt mattan gör är ju att vattnet dunstar och håller botten fuktig, inte torr.

Så nu beställde jag den största mattan som passar under min burk. Jag har ju en termostat som går in och styr, så problemet med för stor matta tror jag inte på längre. Bättre en stor som värmer ibland än en liten som värmer hela tiden.

Mitt problem är nog ett dåligt isolerat hus och en placering närma väggen. På sommaren kommer jag tror jag att problemet kan bli det omvända. Placeringen bestämms av designavdelningen, men den rimmar bra med tillgång på ström som teknikavdelningen gillar :). Så jag måste agera utifrån det. Större matta och lite cellplast tror jag nog kan göra det tillfredställande. Jag behöver "bara" 2 grader upp.

MVH
Magnus

Bygg en bakgrund fast till utsidan så fördjupas bakgrunden i buren

5087
3854
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Bygg en bakgrund fast till utsidan så fördjupas bakgrunden i buren


Nja, det går nog inte. Burken skall gå att se från två håll. De andra två är redan nästan fullständigt täckta. Det blir nog bara frigolit på de tre sidorna som går (två sidor och en botten.

MVH
Magnus

2966
1645
Hoggaforfan:
Tropfrog skrev:


Nja, det går nog inte. Burken skall gå att se från två håll. De andra två är redan nästan fullständigt täckta. Det blir nog bara frigolit på de tre sidorna som går (två sidor och en botten.

MVH
Magnus

Ska den stå som den gör på bilden så funkar det med bakgrund i framkant (ev även den del som syns genom terrariumet) på biten mellan terrarium och vägg, kan även sitta en liten bit som täcker bottenmaterialet och bakgrunden på vänstersidan samt i framkanten.
Bara ett förslag :-)

5087
3854
Tropfrog:
Hoggaforfan skrev:

Ska den stå som den gör på bilden så funkar det med bakgrund i framkant (ev även den del som syns genom terrariumet) på biten mellan terrarium och vägg, kan även sitta en liten bit som täcker bottenmaterialet och bakgrunden på vänstersidan samt i framkanten.
Bara ett förslag :-)


Tack för ditt engagemang i frågan, det upskattas.

Jag tänker inte sätta en bakgrund i framkant. Det säger sig själv att man skall titta in framifrån och att bakgrunden skall finnas bakom. Vill ju se in i burken också.

Den lilla biten som lämnats öppen i höger kant mot väggen skall täckas med svart raggartejp och kompakt frigolit. Om målet är att värmeisolera, vilket det är, ser jag ingen anledning att karva i den.

Synlig bottenmaterial och sida på bakgrund skall täckas med svart raggartejp. Vi tror att det kommer att se för klumpigt ut med frigolit där, dessutom skulle det ha väldigt begränsad effekt. Anledningen att den inte täcks helt är att man kommer in i rummet från det hållet, så där vill vi ha insyn.

MVH
Magnus

5087
3854
Tropfrog:
Ikväll pysslas det med mössan.

P-listen tog slut, så det får färdigställas imorgon. Sen är jag borta i tre dagar, så att denna tråden får vila lite.

Mvh
Magnus 

5087
3854
Tropfrog:
Leverans ifrån Holland. Några dvärgorkideer.



Uppifrån och ner.

Aerangis Ellis
schoenorchis scolopendria
Masdevallia title onamnad hybrid
Bulbophyllum bolsteri

Då blir det bara att vänta ett par år på blommorna :)
Mvh
Magnus 

184
217
Kristian_F:
Härligt! Areangis är ett favoritsläkte, grymt läckra blommor på flertalet arter. Masdevallian kan vara knepig, många arter gillar svala/kalla nätter, de växer på hög höjd i molnskogarna. Blir riktigt bra när de växer in sig i terrariet sen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 14
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild