Trädlevande insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

388
460
australis66:
Hej! 

Jag har ett terrarium som står tomt och hade tankarna på att göra i ordning det åt någon liten gecko. Men jag är mer intresserad av insekter, kryp och så vidare så vill satsa på det istället. Tänkte därför höra om det finns några roliga (och som går att få tag på) insekter som är trädlevande och inte behöver så stor bottenyta? 

Vad som förutom spindlar då sambon har riktig ordentlig fobi mot det. 

Vandrande pinnar/blad är inte intressant. 

Terrariumet är 40x40x80 (lxbxh)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Nån stor bönsyrsa. Bland de roligaste husdjuren jag prövat förutom fågelspindlar. Har annars Diapherodes gigantea i mitt 45*45*60 sedan ett tag tillbaka. De är riktigt roliga. Samt att honorna kan bli stadiga 16 cm långa, så de är snarare vandrande grenar än vandrande pinnar (hanarna är runt 11 cm "Bara"). Finns massor av kul bönsyrsor eller vandrande pinnar du kan ha där i. 

388
460
australis66:
EmanuelKarl skrev:
Nån stor bönsyrsa. Bland de roligaste husdjuren jag prövat förutom fågelspindlar. Har annars Diapherodes gigantea i mitt 45*45*60 sedan ett tag tillbaka. De är riktigt roliga. Samt att honorna kan bli stadiga 16 cm långa, så de är snarare vandrande grenar än vandrande pinnar (hanarna är runt 11 cm "Bara"). Finns massor av kul bönsyrsor eller vandrande pinnar du kan ha där i. 


Hade bönsyrsorna gått att hålla i grupp så man kunnat ha några stycken i terrariumet hade det varit en idé. Men ett så stort terrarium åt en bönsyrsa är lite väl. 

Pinnar är tyvärr inte intressant. Har haft det vad jag ska :p 

459
138
Pakke:
Python88 skrev:


Hade bönsyrsorna gått att hålla i grupp så man kunnat ha några stycken i terrariumet hade det varit en idé. Men ett så stort terrarium åt en bönsyrsa är lite väl. 

Pinnar är tyvärr inte intressant. Har haft det vad jag ska :p 



Det kan man hålla bönsyrsorna i grupp utan äta upp varandra för de är inte kannibalism, t.ex spökbönsyrosor (ca 6-8 cm) eller Voilinbönsyrsor (stora, 10-13 cm om jag minns rätt)... Eller mindre än 12 cm snarare sagt. :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Finns som Pakke säger bönsyrsor man kan hålla i grupp. Spökbönsyrsor och violinbönsyrsa (violin blir inte 13 cm...) men kannibalism kan förekomma så man bör ge dom fri tillgång på mat.

459
138
Pakke:
EmanuelKarl skrev:
Finns som Pakke säger bönsyrsor man kan hålla i grupp. Spökbönsyrsor och violinbönsyrsa (violin blir inte 13 cm...) men kannibalism kan förekomma så man bör ge dom fri tillgång på mat.


Nej, jag skrev tidigare, "Eller mindre än 12 cm snarare sagt."

Korrekt är att de kan uppnå till 11 cm som adult. :)

Python88, hoppas du finner intressant insekt som du söker efter. Lycka till! 

388
460
australis66:
EmanuelKarl skrev:
Finns som Pakke säger bönsyrsor man kan hålla i grupp. Spökbönsyrsor och violinbönsyrsa (violin blir inte 13 cm...) men kannibalism kan förekomma så man bör ge dom fri tillgång på mat.


Pakke skrev:


Nej, jag skrev tidigare, "Eller mindre än 12 cm snarare sagt."

Korrekt är att de kan uppnå till 11 cm som adult. :)

Python88, hoppas du finner intressant insekt som du söker efter. Lycka till! 


Bönsyrsor i all ära men det blir nog inga i detta terrariumet :) 

459
138
Pakke:
Python88 skrev:




Bönsyrsor i all ära men det blir nog inga i detta terrariumet :) 



Ja, det finns andra trädlevande insekter t.ex baggar eller annat. Men iallafall lycka till om du finner den som du vill ha. :)

194
165
JoakimLundgren:
Extatosoma Tiaratum har jag ett gäng av i ett 40x40x60.

38
26
Hazel:

Väsande kackerlackor älskar att klättra :) Här finns en guide [www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=g_portentosa] 

 

Annars kan du kika på någon typ av Weta, t.ex. Wellington tree weta

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild