Sköldpaddan vägrar sola!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Lovisa98:
Jag har haft min lilla kompis (mississippi kartsköldpadda) i 13 år men han är nog ett par år äldre eftersom att han hade en annan ägare innan.

Han var jämt uppe på sin gamla solplats som vi själva byggde upp med en stock och stenar som han enkelt klättrade upp på. Men för ungefär två veckor sedan uppgraderade vi hans hem till ett 120 liters och satte in en flytande landdel. Edit: lägger till att han haft en liknande landdel tidigare och hade inga problem att ta sig upp på den.

Problemet är att han inte längre vill sola och han har börjat "fjälla". Jag har tagit upp honom ur vattnet låtit honom torka lite men han verkar inte alls vilja vara på land längre. Jag ser att han är mer stressad och att han har blivit lite sämre med maten.

Jag är så orolig för honom och jag hoppas verkligen att någon här har tips på vad jag kan göra eller en idé om vad som är fel!

412
419
Hadara:
men om han nu är stressad och du upplever att han inte trivs i sin miljö, varför möblerar du inte om då med en bättre landdel osv? 

2
0
Lovisa98:
Hadara skrev:
men om han nu är stressad och du upplever att han inte trivs i sin miljö, varför möblerar du inte om då med en bättre landdel osv? 


Jo, jag har vid tre tillfällen provat att göra det. Jag har byggt solplatsen så som han är van vid fast högre och provat andra konstruktioner men ingenting fungerar. :(

7
7
emelieekvall:

Ge honom tid. Han kanske är där uppe när ni inte ser honom, han kommer klättra upp till slut när han känner sig trygg i sin nya miljö.

Hur ser temperaturerna ut på landdelen? Vad för lampa? 


2966
1645
Hoggaforfan:
Lovisa98 skrev:


Jo, jag har vid tre tillfällen provat att göra det. Jag har byggt solplatsen så som han är van vid fast högre och provat andra konstruktioner men ingenting fungerar. :(

Byggt om 3 ggr och flytt en? Låt han bo in sig och känna sig trygg så ordnar det nog sig. Tar ett tag innan djur kan känna sig trygga och vara på land är en sårbarhet för vattensköldpadda så han måste vara säker innan han vågar gå upp, låt han vara en vecka eller två så solar han nog igen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild