Kameleont unge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Blödmann:

Hej

 

Finns det någon som har koll på om man ska ha kameleontunge i ett mindre terrarium tills de vuxit till sej? och i så fall i vilken storlek man kan flytta över dem till det stora sedan.

Har beställt en unge från mölndals zoo ( de har egen uppfödning) och jag får den lilla rackaren nu i mars nån gång.

Men gubben där sa till mig att de ska va i ganska små terrarium när de är så små. MItt är 150x100x50 som jag har och det var tydligen aldeles för stort, har dock kollat runt på nätet och har inte hittat någon stans hur stort de i annat fall ska ha och hur stora dom ska vara när man flyttar över dem sedan.

 

 


40
3
sandiz:

vilken art kameleont är de? Jag hade en yemen från ca 3månader som gick i ett terrarium på H40 B30 L30 som funkade perfäkt i början och flyttade över henne till ett 60H 40B 55L när hon närmade sig halvåret. Dom växer ganska fort i början så 50-60högt där skulle funka bra och gärna i ett glas terrarium med nå skydd på sidorna så man får upp fuktigheten bättre än i trä terrarium.


4
0
Blödmann:

Ja det är en jemenkameleont jag tänker på :) fina små krabater. Så det är alltså bättre att göra så o ha dem i ett mindre till att börja med? För luftfuktighetens skull är det inte några jätte problem ändå. Trät är specialbehandlat plus att jag har klätt väggarna med korkplattor som hjälper till att hålla luftfuktigheten uppe. Känns onödigt att ta upp ännu ett terrarie om det inte är nödvändigt. Men är de. Bättre för djuret är det ju klart att jag gör det


1228
464
leedragon:

sä bara till att den får tillräckligt med ljus ( och med det menar jag att hajuset med kan komma undan den om så den ville) och att han hittar maten så lär det inte vara problem


40
3
sandiz:

Alltid bättre med ett mindre terrarium i början. Yemenkameleonten är väldigt liten i början. Min fick plats på mitt lil finger och när den var runt året nästan större än handen så ganska fort växer dom också. I ett mindre terrarium till en början så är de lättare för dom att få tag i maten. Kom i håg att kameleonten inte dricker ur vattenskålar utan från löven så spruta in vatten behövs göras 2-3gånger dagen. Annars köper du en vattendroppare kostar ca 150kr som du sätter upp så vet den vart vatten är och droppar hella tiden så behöver man inte håll och spruta varje dag utan när de behövs för fuktighetens skull. Kamaleonter tycker också om att vara högt så även om de inte är ett högt terrarium så ha den så kameleonten endå är över huvudet så blir den inte lika sträsad om du ska ha den i ett rum där man är mycket.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild