Hur ofta mata sling?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
150
SunshineGeckos:
Jag har en liten sling här hemma nu (B.albopilosum) på knappt 2 cm benspann. 
Hur ofta äter en sån liten? 

85
144
Avic:
2-3ggr/vecka

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Min sling (dock en geniculata) brukar jag mata när bakkroppen är smalare än framkroppen. Är bytet stort kan det räcka i några veckor och är det riktigt litet kan det hända att det bara räcker några dagar.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Har alltid matat våra slings 1-3 gånger i månaden. Beroende på bytesdjur, storlek, art och självklart om individen vill äta :) Många spindlar klarar sig länge på exempelvis en kackerlacka. Man får hålla koll på bakkroppen helt enkelt :) 

10
0
Affepedia:
Mata minst 1 gång i veckan. Kan också testa ge mat varje dag, såkallat "power-feed". Då ska de tydligen växa snabbare läste jag nånstans. Dock aldrig testat själv, så jag inte garantera att det är sant.

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Erbjud slingen mat en dag efter den ätit om den tar uprepa annars väntar du en dag till och så vidare.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Affepedia skrev:
Mata minst 1 gång i veckan. Kan också testa ge mat varje dag, såkallat "power-feed". Då ska de tydligen växa snabbare läste jag nånstans. Dock aldrig testat själv, så jag inte garantera att det är sant.

om man kör powerfeeding så bör man mata med väldigt små byten. Men tänk på att bakkroppen inte ska vara en ballong liksom. Jag matar enbart om bakkroppen är lika tjock/smalare än framkroppen. Om den t.ex gräver ned sig och stänger ingången till hålan så bör du inteerbjuda den mat även om den så gräver ned sig en månad.

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Finns det ens något positivt att powerfeeda sina reptiler eller spindlar?? Låter ju bara galet tycker jag

388
460
australis66:
Affepedia skrev:
Mata minst 1 gång i veckan. Kan också testa ge mat varje dag, såkallat "power-feed". Då ska de tydligen växa snabbare läste jag nånstans. Dock aldrig testat själv, så jag inte garantera att det är sant.


Finns väl inget positivt med det? Dem ska inte växa snabbt.

När det kommer till ämnet matning så tycker jag Jonas_ har bland dem vettigaste svaren i alla trådar man läser! 

Jonas_ skrev:


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Python88 skrev:


Finns väl inget positivt med det? Dem ska inte växa snabbt.

När det kommer till ämnet matning så tycker jag Jonas_ har bland dem vettigaste svaren i alla trådar man läser! 




Precis min tanke :) Varför powerfeeda djur som naturligt ska växa relativt långsamt. Det är bara att skapa massa problem för framtiden med djuren.

Tusen tack Python88! Det var roligt att höra. Dock tycker jag bara att jag använder sunt förnuft när det kommer till ämnet matning av terrariedjur :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild