Jag behöver hjälp med afrikansk jättesnäcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
JenBro:
Hej!

Jag skulle vilja köpa en afrikansk jättesnäcka.
Det jag behöver hjälp med innan jag skaffar en är vad ni som har denna har i deras terrarium? 
Tex växter, underlag och vad man ska ha för dem att glida runt på :)

Vänligen Jenny

4
0
JenBro:
Jag menar ju så klart Afrikansk Jättesnäcka

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Min polare Vidar hår på sidan har en L.reticulata. Han har den på fuktigt substrat i exoterras storsta petbox (han kommer fixa större terrarium när den är vuxen, nu är den nog 6-7 cm skallängd) med ett 10cm lager plantation soil från exoterra (som man köper i block och blöter upp med vatten).

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag själv kan inte mycket om dessa djur men fanns 3 skötselråd här på terrariedjur.se om afrikanska snäckor :) Kan även tipsa alla andra om många bra skötselråd här på sidan. 

 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_fulica

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_iredalei

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_reticulata

 

 

 


4
0
JenBro:

[/quote]

EmanuelKarl skrev:
Min polare Vidar hår på sidan har en L.reticulata. Han har den på fuktigt substrat i exoterras storsta petbox (han kommer fixa större terrarium när den är vuxen, nu är den nog 6-7 cm skallängd) med ett 10cm lager plantation soil från exoterra (som man köper i block och blöter upp med vatten).



EmanuelKarl skrev:
Min polare Vidar hår på sidan har en L.reticulata. Han har den på fuktigt substrat i exoterras storsta petbox (han kommer fixa större terrarium när den är vuxen, nu är den nog 6-7 cm skallängd) med ett 10cm lager plantation soil från exoterra (som man köper i block och blöter upp med vatten).


Tack :)

4
0
JenBro:
Jonas_ skrev:
Jag själv kan inte mycket om dessa djur men fanns 3 skötselråd här på terrariedjur.se om afrikanska snäckor :) Kan även tipsa alla andra om många bra skötselråd här på sidan. 

 

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_fulica

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_iredalei

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=other&specie=a_reticulata

 

 

 




Tack :)

5
7
Daniella88:
Om du har Facebook är ett tips att gå med i snäckor Sverige och även giant african land snail

1662
779
fluffis:
På snäckor ifokus finns också en del skötselråd om olika arter och artiklar om boende m.m.

snackor.ifokus.se/articles/4efad095d4ebea3b83002293-alla-artiklar-guide?stickies-1

1159
625
Temla:
Hej! Dom är jättehäftiga, har haft såna själv. Tänk på att dom klättrar och gräver och far runt. Inredningen måste vara säkrad. Om dom t.ex. tappar taget och faller ned på något hårt så kan dom spräcka skalet. Om dom gräver under något tungt kan dom klämmas. Som grotta är det smart att använda en plastlåda som är mjukare och inte tung.. t.ex. Djupt bottensubstrat (plantation soil) så dom kan gräva. Grova grenar som dom kan klättra på. Alltid en skål med färskt vatten som inte är för djupt. Hög fuktighet i burken.

Tänk på att dom grisar ned mycket... deras avföring är grönaktig och slemmig. Det blir mycket att städa. Plus.. dom lägger massor med ägg så det blir mycket ungar som kan vara svårt att bli av med. Kolla i substratet ofta och gör dig av med ev. ägg genom att lägga dom i frysen så man är säker på att inget kläcks. 

Som sagt, lite jobbigt att sköta terrariet, men väldigt coola djur. En jag hade älskade att duscha under en svag vattenstråle från vattenkranen och sträckte sig och kråmade sig och riktigt njöt. skratt

En petbox funkar när dom är små, sen ett större terrarium. :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild