EmanuelKarl skrev:
Men här handlar det om daglig hantering (inte riktigt dagligt för de typ 14 spindlarna, men ändå) och om djuren har en dålig dag så kommer de förmodligen ut ändå skulle jag tro. Samt att om olyckan skulle vara framme skulle nog media skriva mycket och påverka hobbyn negativt. Ett boabett i ansiktet på en sjuåring skulle bli en stor nyhet, och även om roseors gift inte är jämförbart med en getings så skulle media inte nämna något om det och skriva "7-åring biten av jättespindel" istället sör "7-åring biten av milt giftig spindel".
Finns någon liknande tråd på krypfoumet tror jag. Men jag tycker det är värt att berätta istället med tanke på hur allvarligt det skulle bli om någon blir biten och hur negativt hobbyn skulle påverkas
Det är ett omdömme den ansvariga djurskötaren får ta.
Risker finns det såklart alltid med djur och visst hade tidningarna skrivit om det. En snuttig kanin hade kunnat äta upp en unge utan problem medans en orm/spindel etc är grym/onskeful etc för att de äter á la Aftonbladet :-P
Man måste dock väga upp fördelen med utbildningen med en (förhoppningsvis) extremt minimal chans att djuret gör något.
Ska man undvika risken med ev negativ publicitet helt så får man införa ett förbud mot innehav av djur för annars finns risken alltid.
Jag har inte kollat just på Skansens Akvarium hur det är där mer än jag sett när jag passerat förbi så kan inte svara exakt om just det kanske är bra eller dåligt, många tropikarium tar ut djuren istället vid bestämda tidpunkter. Det blir mindre tid ute men fler människor så båda sätten har sina fördelar och nackdelar.