Bottenmaterial till Crested gecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
14
SibiriskTiger:

Vad har ni för bottenmaterial till era Cresteds? Jag har på en sida läst att om man använder tex torv, bark eller mossa så kan geckon äta av det och kvävas eller få förstoppning? Någon som har erfarenhet av det?


340
91
Copa:

Vi hade först lecakulor i botten och sen plastnät på och sen exo-terra plantation soil uppe på det.. hade aldrig några problem med att dom fick i sig det


197
14
SibiriskTiger:

Lecakulorna för dränering eller ? :)


733
295
markusbabs:

Jag använde bara torv :)  Håller botten materialet torrt så behöver ingen dränering :)


197
14
SibiriskTiger:

Hm.. men det ska ju vara hög fuktighet så bottenmaterialet kommer ju inte kunna hållas torrt. Men kanske inte så blött att det behövs dränering..


733
295
markusbabs:

Jag gillar inte blött bottenmaterial då det lätt kan mögla osv, Jag har en stor växt som tar upp en stor del av ytan och jag håller lugtfuktigheten hög i min crested burk,  Samma sak med mina Chondros och andra ormar, Jag brukar sträva efter torrt bottenmaterial men hög luftfuktighet :)  Jag kan utan problem hålla 90% luftfuktighet utan att bottenmaterialet är blött, :)  En stor vattenskål och mindre ventilation hjälper oftast till :)


18
1
chatterbox:

Jag hade kokosjord innan men har gått över till tidningspapper iochmed att det blir mer hygieniskt. Inte snyggast men praktiskt.


197
14
SibiriskTiger:

Tack för alla svar! Jag har gjort lite mer efterforskningar och kommit fram till följande:

 

Tidningspapper eller hushållspapper är helt uteslutet för min del då jag vill skapa en så naturlig miljlö som möjligt för mina djur. De jag hitills har pratat med som har erfarenhet av geckos i allmänhet har aldrig haft problem med att de har fått i sig av bottematerial. Eftersom just crested gecko även är trädlevande så vistas de sällan på botten heller, vilket då automatiskt borde minska riskerna för att få i sig bottenmaterialet. 

Ska man dessutom se saker ur ett naturligt perspektiv så har ju alla djur från början levt i naturen med allt vad det innebär och det har ju gått bra hittills :)

Därför har jag slutligen valt plantation soli + coco husk. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild