Var i Närke kan man köpa möss/råttor? PMa gärna.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:


 

Nej det har jag inget djupare svar på tyvärr :) Men jag personligen resonerar på samma sätt med ägg och gnagare till stäppvaraner. Någon enstaka gång per år kan knappast göra någon skada. När jag hade stäppvaraner för många herrans år sedan matade jag dom ibland med små möss & enstaka ägg då och då... I dag hade jag antagligen ändrat dieten en del. 

Det är lika med mina ormar, idag matar jag på ett helt annat sätt än när jag började hålla ormar i början på 90-talet. Det blir bara roligare och roligare ju mer kunskap och erfarenheter man samlar på sig tycker jag :) 




Okej förstår det. Tyckte nån nämnde, tror det var Falk som sagt man ska absolut mata befruktad ägg till stäppvaraner. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Men vad jag vet att stäppvaraner brukar vara bra på att hitta äggen i vilda och äter dom. Dock hur det ska fungera till fångenskap vet jag inte. Därför frågar jag bara! :)

8
18
Koraks:
SaiAlfenhardt skrev:
Hej, mitt namn är Azoz och jag har en baby stäppvaran som jag just nu matar med zoophobas men när han växer upp... vart kan jag få tag på pinkies nära mig??
Finns det någon hemsida där man kan beställa några?
Eller måste jag åka en lång bit... :/

Du skriver "åka en lång bit", och det beror givetvis på vad du menar med detta.

Vi har en del ormar som bara tar nataler, andra som bara tar nydödat, osv.. Pga. detta blev det nästan veckovisa resor på några timmar för att få tag på foder. Tidsödande och dyrt...

Vår lösning var att köpa levande djur och sedan avla det vi behövde själva. Det är väldigt enkelt, storstädning en gång i veckan, vatten/matkoll varannan dag, och utflyttning av honor/ungar när det är dags. Så länge man sköter schemat luktar dem ingenting, om man inte sticker näsan i buren såklart.

Avlivning sker med CO2 för vuxna, och slag mot huvudet (läs kross) vad gäller pinkies.
 
Om du vill använda fryst finns det i nästan alla djuraffärer, annars bor vi i Rejmyre.
Förmodligen avlar ganska många människor närmare dig gnagare utan att man pratar om det.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild