Strumpebandssnok i Halland?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

953
1840
peter54:
När det gäller den här uppgiften om rödsidad strumpebandssnok, minns jag den från början av 1980-talet. Man hävdade bestämt i små tidningsnotiser och genom ryktesspridning att en liten koloni såna fanns etablerade på något skär mellan Kungsbacka och Varberg. Någon gång fanns en bild med i rapporteringen, som såg ut att komma ifrån skärgården, men en samling rödsidingar på en klippa nära vatten kan ju vara ifrån det naturliga habitatet i östra eller västra Kanada eller Alaska.

Jag bodde i Göteborg vid den där tiden och försökte få närmare information om var, vilket skär det handlade om, men såna uppgifter gick inte att få fram, så jag tror att det hela är en skröna. Kanske en fågel av en fjäder liknande den jag själv ställde till med när jag råkade tappa ut några svenska snokjuveniler vid Fyrsjön utanför Hammerdal i Jämtland i början av 70-talet. Någon fick syn på en individ och så är mytbildningen ett faktum. Någon kanske gjorde sig av med en rödsidad Thamnophis sirtalis där en gång och så är det hela igång.

459
138
Pakke:
Har hört det talas om svarta änkor som har etablerat sig i Halland också. Men fick inte fram rimliga källor heller.

Strumpebandsnok skulle kunna etablera sig i Halland är det stor sannolikt, men själv jag tror inte på det och de existerar inte ens i vilda svensk mark.

Om de skulle kunna etablera sig i Halland då måste man ha minst  över 20-40 st strumpebandsnokar frisläppt på vilda svensk mark annars det går inte med 2 eller 10 st vilket risken finns att de kommer bli uppätna av något större rovfågel eller trampad tills döds av bilar.

Tror inte heller svarta änkor har etablerat sig i svensk mark.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild