Behöver era åsikter!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
3
MiraV:
Hej! 
Jag har tagit över 2 Reeves kärrsköldpaddor. De hade det inte så bra innan, och jag har läst på allt jag kan om arten för att göra rätt! 
Men jag är lite osäker ändå på en sak; om deras skal ser normala ut eller inte? 
De har vad jag tror är gamla skinnbitar kvar på skalet som inte ramlat av ordentligt (sitter hårt lager på lager). De hade ingen UV-lampa innan, kan vara därför? Jag har köpt HID-paket från sköldpaddsgrejer.se och honan solar nu varje dag och torkar upp. Jag ser också att "skinnfläckarna" ser ut att börja lossna lite på vissa ställen när de är torra, så det kanske löser sig? 

Men skulle ni vilja titta på bilderna jag bifogar och bara säga om ni tycker att de ser normala ut jämfört med era Reeves? Jag har försökt jämföra med andra bilder på nätet, men det finns så mycket olika och jag blir inte klokare!
Vad tror ni? Räcker det med rätt miljö och solande nu? Honan solar varje dag, men inte hanen. Han är mest intresserad av att jaga henne och jag ser honom aldrig torka upp. Bör jag "tvinga" honom att torka upp emellanåt så att hans skal också kan bli fint? 

PS. Honan har även en liten vit fläck på skalet. Känns hårt och ser ut som en missfärgning. Har googlat och vet att det inte är bra. Men kanske ger sig det också med solning och tid? Båda äter bra och bajsar, så inga fel med "systemet" i alla fall :-D

Tack på förhand!! 
/Mira

412
419
Hadara:

Osäker på hur reeves ska se ut.. Men skitbra att du har HID nu. Det kommer bli bra tror jag. 

Dock tänkte jag bara kommentera på en sak. Du bör fundera över att separera honan och hanen i olika akvarium om han bara jagar runt henne hela tiden. Hur stort är akvariumet? Landdelen ser väldigt liten ut. 


5
3
MiraV:
Hadara skrev:
Osäker på hur reeves ska se ut.. Men skitbra att du har HID nu. Det kommer bli bra tror jag. 

Dock tänkte jag bara kommentera på en sak. Du bör fundera över att separera honan och hanen i olika akvarium om han bara jagar runt henne hela tiden. Hur stort är akvariumet? Landdelen ser väldigt liten ut. 



Ja, jag har funderat på det!
Akvariet som följde med är 125 cm långt och 45 brett. Det är uppdelat så vattendelen är 70% av ytan och landdelen 30%. Funderar också på att göra en extern landdel istället, som är större. Jag har i alla fall köpt sand till landdelen nu som hon verkar uppskatta. Och lite grönt som hon kan gömma sig bakom. Men är långt ifrån klar känner jag, även om de har det bättre nu än vad de hade innan! 

2966
1645
Hoggaforfan:
Det kan ju vara pga HID att han mår bättre och blir aktivare även om han sällan/aldrig är mitt i strålen så får han en del även i kanterna. Hur länge har de varit i nuvarande setupen? Kanske blir bättre när de bott in sig?
Bara en fundering

5
3
MiraV:
Hoggaforfan skrev:
Det kan ju vara pga HID att han mår bättre och blir aktivare även om han sällan/aldrig är mitt i strålen så får han en del även i kanterna. Hur länge har de varit i nuvarande setupen? Kanske blir bättre när de bott in sig?
Bara en fundering


Ja kanske det! :-)
De har varit i nuvarande setup i 2 veckor nu.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild