Frågor om Rödfotad skogssköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

102
42
BioHazard_89:

Har läst skötselrådet om den Rödfotade skogssköldpaddan flera gånger, men har fortfarande lite frågor. (Vill ju kunna det mesta innan jag skaffar mig en) Vänder mig hit eftersom det finns så många kunniga :)

1. Kan jag kombinera jord och spagnum för en unge? Eller är det bara spagnum som gäller?

2. Värmematta under terrariet eller bara solplats?

3. Hur varm ska solplatsen vara?

4. Levande växter i terrariet? I sådana fall vilka/vilken?

5. På vintrarna finns det ju sällan tillgång till ”ogräs” och av min erfarenhet är det svårt att frysa in sådan föda eftersom det har en tendens att bli ”mosigt” när det tinar… så vad ska jag komplettera med då? Vilka sallader och sånt. (Vill ju inte ge något som är skadligt)

6. Vart får jag tag på SolarRaptor uvbelysning? Jag bor på Gotland så det enda jag kan få tag på i butik är Reptiglow (har för mig att det heter så) och det är inte ett bra märke… Går det att beställa från nätet och vågar jag göra det? Så det inte kommer hem smulor med posten…

7. Jag vet att det finns pellets för Sköldpaddor. Är det något jag bör använda/komplettera med?

8. Vilken dygnsrytm gäller? (12tim ljus? Såg att det ska finnas en del med mindre ljus med)

9. Annan inredning? Vad bör finnas i terrariet så att sköldpaddan mår best? Gömställen m.m. (vatten är självskrivet)

10. När räknas en unge som subadult? (så jag vet när boyta ska bytas)

11. Sjukdomar? (förhoppningsvis ska det här inte behövas, men jag vill veta allt i alla fall)


Tackar för svar

/Sarah


593
551
Redfoot:
1:Jag rekommenderar bara spagnum som håller fukt bättre.
2:Aldrig värmematta till sköldpaddor, alltid värme från ovan.
3: Håller du straxs under 30c till den blir större så blir det bra. Då räknar jag till ovankant skölden.
4: Nu på sommaren så hämtar du grästuvor utifrån, räcker länge och är egentligen det bästa.
5: Eftersom dessa sköldpaddor är allätare så finns det mycket frukt, svamp, salladsblandningar, bär som duger mycket bra till denna art. Varva detta med lite kött emellanåt, malen nötkött går bra.
6: sköldpaddsgrejer.se du får sakerna hemskickade, bäst när det gäller sköldpaddor.
7: Använd inte sådan skit.
8: Du måste upp i en 15 tim i alla fall, använd timer så får du en regelbundenhet.
9: Gömställen och växter, naturligtvis även alltid vatten och fuktighet i luften,detta är en art som gillar att bada.
10: Jag skulle haft det hela första året , tänk på att sedan inte använda jord med torv i utan blanda den med sandlådegrus.
11: Min erfarenhet säger att om du ordnar rätt förutsättningar så slipper du sjukdomar.
/R

102
42
BioHazard_89:
Redfoot: skrev:
1:Jag rekommenderar bara spagnum som håller fukt bättre.
2:Aldrig värmematta till sköldpaddor, alltid värme från ovan.
3: Håller du straxs under 30c till den blir större så blir det bra. Då räknar jag till ovankant skölden.
4: Nu på sommaren så hämtar du grästuvor utifrån, räcker länge och är egentligen det bästa.
5: Eftersom dessa sköldpaddor är allätare så finns det mycket frukt, svamp, salladsblandningar, bär som duger mycket bra till denna art. Varva detta med lite kött emellanåt, malen nötkött går bra.
6: sköldpaddsgrejer.se du får sakerna hemskickade, bäst när det gäller sköldpaddor.
7: Använd inte sådan skit.
8: Du måste upp i en 15 tim i alla fall, använd timer så får du en regelbundenhet.
9: Gömställen och växter, naturligtvis även alltid vatten och fuktighet i luften,detta är en art som gillar att bada.
10: Jag skulle haft det hela första året , tänk på att sedan inte använda jord med torv i utan blanda den med sandlådegrus.
11: Min erfarenhet säger att om du ordnar rätt förutsättningar så slipper du sjukdomar.
/R





Tack så hemst mycket.

2966
1645
Hoggaforfan:
De äter allt och kör över det som är kvar så alla växter bör räknas som mat eller ha på ett ställe där sköldpaddan inte når.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild