Vaxmottodling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

248
40
Yoshi123:
Hej jag funderar på att börja odla vaxmott. Men undrar om dessa är bra foder och vad man kan mata de vuxna fjärilarna med och hur man får dessa och para sig
Tack på förhand mvh Kalle

508
304
Jonas77:
Hej Kalle

Nu var det många år sedan jag odlade vaxmott, men jag kan inte minnas att jag matade fjärilarna med något. De är ganska små och är ju inte det man "är ute efter" när man odlar, det är ju larverna. De sköter sig själva och lägger ägg utan att du gör något speciellt.

Bäst är naturligtvis om du kan få tag i vaxkakor från en bioldare (berätta inte vad du ska göra ;) ), men jag vet att det finns recept för att odla dem utan vaxkakor, även om det inte är lika bra enligt min erfarenhet.

Detta är ju larver, och de flesta insektslarver har en uppgift, och det är att samla energi för att utvecklas till den vuxna insekten. Detta innebär oftast fettreserver, vilket gör att många larver inte är optimala som huvudfoder. Jag skulle absolut säga att vaxmott hör till denna kategori. Med det sagt är all variation i kosten ett litet steg mot att förebygga bristsjukdom, så att ha vaxmott som ett litet godistillskott då och då är väl helt ok.

/ Jonas

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Yoshi123: skrev:
Hej jag funderar på att börja odla vaxmott. Men undrar om dessa är bra foder och vad man kan mata de vuxna fjärilarna med och hur man får dessa och para sig
Tack på förhand mvh Kalle


Hej! Vaxmott är väldigt lättodlade det krävs i princip bara att du har en hona och en hanne tillsammans och de vuxna äter inget. Vaxmotten är väldigt rymningsbenägna. De är dock väldigt feta och ska användas som godis. Du behöver nog inte så många att det är värt att odla dem. De håller länge i kylen.

248
40
Yoshi123:



Fredrik89: skrev:


Hej! Vaxmott är väldigt lättodlade det krävs i princip bara att du har en hona och en hanne tillsammans och de vuxna äter inget. Vaxmotten är väldigt rymningsbenägna. De är dock väldigt feta och ska användas som godis. Du behöver nog inte så många att det är värt att odla dem. De håller länge i kylen.


Om jag har dem i kylen blir nog inte mina föräldrar glada

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Yoshi123: skrev:





Om jag har dem i kylen blir nog inte mina föräldrar glada



De förpuppas ganska snabbt om man inte har dem i kylen.

248
40
Yoshi123:
Fredrik89 skrev:



De förpuppas ganska snabbt om man inte har dem i kylen.

OK jag får prata med dem.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild