Zoo handelns faktakunskaper?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

93
49
Majjen13:
Hej igår vart jag erbjuden att köpa en 3 år gammal Leopardsköldpadda med tillhörande terrarium och HID- Lampa samt tillbehör för 3000 kr. När jag frågade hur stort terrariumet var svarade säljaren tillräckligt stort för denna art. Han sade minsan att han köpt detta av en reptilexpert på Skärholmens ZOO tillsammans med paddan och belysningen. Paddan var även importerad direkt från Tanzania!

Vi kommer överens om att jag skall titta på anläggningen idag! Får en smärre chock ,det special anpassade terrariet är 50 cm brett och 40 cm djupt och 40 cm högt! HID- Lampan är på 70 watt och är ca 20 cm ovan botten, Paddan har en mycket hög rygg!

När jag påpekar att terrariet inte är anpassat till arten blir säljaren irriterad och säger att Zoo handeln sagt att paddan troligen är en hane och att de inte blir så stora och att "burken" räcker för ett vuxet ex!

Efter mycket diskussioner går säljaren med på att jag endast köper paddan och belysningen. Han kunde tänka sig ha kvar terrariet, då han funderar på att köpa en kungsboa efter semestern.

2966
1645
Hoggaforfan:
Tyvärr är det få djurnördar som jobbar inom zoo-handeln och även de som finns har inte alltid så bra koll på alla djuren vilket iofs kan vara förståligt då arterna ändras samt utvecklingen går frammåt. Men även om det är viss förståelse så är det tråkigt då det är djuren som får lida. Sen kanske terrariumet var ok när han köpte sköldpaddan men när den växt över 10 cm, som är max laglig storlek i terrariumet för en sköldpadda, så skulle han bytt. 
Skulle kunna polisanmäla både säljare (djurmisshandel samt köpt VC djur) samt Skärholmen Zoo (försäljning av VC djur).

Kungsboan får inte bli längre än 75 cm i det terrariumet, bara så säljaren vet det.

93
49
Majjen13:
Hoggaforfan: skrev:
Tyvärr är det få djurnördar som jobbar inom zoo-handeln och även de som finns har inte alltid så bra koll på alla djuren vilket iofs kan vara förståligt då arterna ändras samt utvecklingen går frammåt. Men även om det är viss förståelse så är det tråkigt då det är djuren som får lida. Sen kanske terrariumet var ok när han köpte sköldpaddan men när den växt över 10 cm, som är max laglig storlek i terrariumet för en sköldpadda, så skulle han bytt. 
Skulle kunna polisanmäla både säljare (djurmisshandel samt köpt VC djur) samt Skärholmen Zoo (försäljning av VC djur).

Kungsboan får inte bli längre än 75 cm i det terrariumet, bara så säljaren vet det.




Det verkar som Skärholmens ZOO inte finns kvar, troligen gått i konkurs! Hittar dem inte på Google. De hade utförsäljning för ett par år sedan!

Påpekade givetvis till säljaren att en vuxen Kungsboa skulle ha ett betydligt större terrarie än detta.

5
3
Dopy:

Zoo handel har tyvärr sällan så bra koll, var inne i en djuraffär och förälskade mig i 2 små sköldpadds bebisar, pratade lite med dem i butiken hur dem skulle skötas och åkte hem och läste på internet. Sedan var jag in och köpte allt jag behöver till sköldpaddorna, och tingade 2 små bebisar som jag skulle hämta till helgen då jag fått i ordning på akvariet. (fanns bara 2 kvar av den arten)

Helgen kommer och jag åker in och ska köpa mina små sköldpaddor, säljaren plockar upp 2 (det fanns 2 olika arter i samma akvarium), när hon ger mig sköldpadorna påpekar jag att dem ser olika ut, hon tittar på dem länge, jag säger "det ser ut att vara 2 olika arter?", hon ropar på en kollega (han jag pratat med tidigare i veckan och verkade ha koll på hur dem skulle bo, skötas, osv) han kommer ditt och säger att det är 2 olika arter, 1 av dem är fel, han letar fram rätt, jag kollar på dem och ja det är 2 likadana nu av rätt art, hade jag inte reagerat hade jag fått 1 av fel art på sköldpadda :S

Sedan fick jag veta att dem växte långsamt så mitt lilla akvarium skulle dem kunna bo i i minst 1 år, jo tjena, dem växte som ogräs och efter 3 månader insåg jag att dem snart var för stora för mitt akvarium, blev att åka iväg och köpa ett 120 liters akvarium, nu har dem lite att växa i, men som fullvuxna kommer dem behöva ännu större ^_^

Tänk  om jag inte hade haft koll och fått med mig hem 1 av varje art :S


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag har arbetat i zoo-butik under ett antal år. Generellt är kunskapen om reptiler rätt låg hos djurhandlare, men finns många fina undantag som bryter den regeln! Sen har ju även köparen ett stort ansvar kan jag tycka :) Även om man bör få information om vad som gäller arten vid köpet så ligger det i slutändan på dig som ska äga djuret i hemmamiljö. 

Finns två sidor av myntet som så ofta :) 


593
551
Redfoot:
" Paddan har en mycket hög rygg" Leopardsköldpaddor har och ska ha en hög sköld, om du menar att den har pyramider så behöver inte ens det vara fel eftersom vissa populationer av just den arten har pyramider även i vilt tillstånd.
/R
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild